Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Tre nycklar till att lyckas med digital läsning

Parallellt med att svensk skola har digitaliserats har det kommit forskningsrapporter som visat att läsning riskerar att påverkas negativt när den sker på skärm i stället för på papper. Detta är något vi måste förhålla oss till och hjälpa eleverna att hantera. Det finns bra sätt att motverka de risker som finns med läsning på skärm, och ta del av alla fördelar som digitala läromedel kan bidra till.

Av: Cecilia Lilja, produktionschef Natur & Kultur

Digitala läromedel och den viktiga läsningen

Om vi vill förbereda eleverna för ett modernt framtida liv måste vi räkna med att det där kommer att ingå digitala texter och läsning på skärm. Det är också så att de nationella proven nu digitaliseras för åk 6, 9 och gymnasiet, och dessa innebär läsning på skärm i flera ämnen.

Vi behöver alltså förse eleverna med metoder för att kunna ta till sig texter i digital form med samma djupa förståelse som om de läst dem på papper och detta har vi tagit fasta på i utvecklingen av våra digitala läromedel, som har utvecklats bl.a. i samverkan med specialpedagoger och lärare som har testat läsning och förståelse med utvalda elever. Vi har även samarbetat med forskare inom lässvårigheter och koncentrationsproblematik, som har hjälpt oss med råd kring hur vi på bästa sätt kan ta fram en digital miljö som stöttar fördjupad läsning, koncentration och inlärning. Vårt arbete har lett till att texterna i Natur & Kulturs digitala läromedel omges av ett gränssnitt och digitala funktioner som vi vet underlättar såväl läsning som inlärning.

I utvecklingen har vi fokuserat på tre viktiga delar:

1. Fokus och enkel navigering

Forskningen visar att en läsare lättare blir distraherad vid läsning på skärm, och att det är svårare att få överblick och orientera sig i en digital text. Natur & Kulturs gränssnitt är därför utvecklat för att vara intuitivt. Varje sida i läromedlet är avskalad och innehållet – t.ex. text och bild – är i fokus. Inställningar, menyer och metainformation om innehållet är dolt under ett fåtal knappar – men alltid lätta att nå.

Inför läsningen får eleven en tydlig överblick över vad hen kommer att möta i form av uppgifter om beräknad lästid, antal övningar till texten med mera. Men när eleven väl har gått in i en text döljer vi allt annat och låter text och bilder få all plats.

Det finns också särskilda funktioner som underlättar ytterligare: Eleven kan välja fokusläge där menyer och annat tillfälligt döljs, hen kan välja att bläddra i stället för skrolla för att få fram ett avsnitt i taget, eller aktivera en läslinjal om hen vill se bara en rad i taget. Det är möjligt att dölja bilder, färgmarkeringar och andra visuella delar om eleven behöver koda av texten för sig, vilket är ett behov hos vissa personer med dyslexi.

2. Lässtöd i både funktioner och innehåll

Olika elever har olika behov. Därför har vi tagit fram funktioner och särskilt utvecklat innehåll som stöttar utifrån flera behov.

I varje del av Natur & Kulturs digitala läromedel är det möjligt att lyssna på texten (inte bara grundtexten utan också alla frågor, uppgifter, bildtexter o.d.). Textens storlek, typsnitt, kontrast och bakgrundsfärg kan justeras i så väl grundtexter som uppgifter och fördjupningar.

Stöttning finns även inbyggt i innehållet. Klickbara ordförklaringar ger en förklaring till svåra ord och begrepp direkt i texten. Bilder och filmer visualiserar textens innehåll. Klickbara fördjupningar skapar möjlighet att lära ännu mer. Lättlästa texter och introduktionsfilmer underlättar för den som saknar grundläggande förförståelse.

3. Aktivera för fördjupad läsförståelse

Flera forskare har sett att läsning på skärm leder till förkortad lästid och ytligare läsning. Men resultaten visar också att dessa problem minskar om läsaren får arbeta med någon typ av aktivitet i anknytning till läsningen. För att motverka sämre läsförståelse på skärm bör lärare alltså låta eleverna arbeta med texten under och efter läsningen.

Kopplat till texterna i Natur & Kulturs digitala läromedel finns alltid olika möjligheter att aktivera eleven att arbeta med det hen just läst. Det kan t.ex. vara läsförståelsefrågor med facit eller självrättande övningar som ger direkt feedback om svaret var rätt eller fel. Eleven kan också föra egna anteckningar jämte en text, eller välja ut nyckelord och spara i egna ordlistor med en självrättande ordträningsfunktion.

Eleven utmanas även till diskussion och analys med hjälp av fördjupande uppgifter till texterna. Om eleven har läst och förstått texten på djupet kommer svaren på de större uppgifterna att bli både mer utvecklade och nyanserade. Som lärare kan du läsa och ge feedback till eleven direkt i den digitala plattformen, kopplat till läromedlet ni arbetar med.

 


Vad kan du som lärare göra?

Natur & Kulturs stöd och funktioner ger dig som lärare möjlighet att underlätta elevens lärande vid läsning av digitala texter. Men vad kan du göra mer? Öva själv på att använda digitala verktyg och lär dig vad som fungerar. En studie från 2014 (U. Samuelsson) har visat att ju mer lärare arbetar med IT, desto bättre blir de på att använda digitala lärverktyg i olika sammanhang. Det är en slutsats som vi delar, efter att ha studerat beteendet hos våra läraranvändare. Ju mer de nyttjar ett digitalt läromedel, desto nöjdare är de. Lärarens kunskap och motivation är ytterst avgörande för hur digitaliseringen i varje enskilt klassrum lyckas.

För att stötta dig fortsätter vi på Natur & Kultur vårt arbete med att ge Sveriges lärare och elever de bästa förutsättningarna för lyckad digital läsning.

Vill du läsa mer?

Baserat på forskning: https://www.nok.se/digitala-laromedel/baserat-pa-forskning/

De här källorna har vi utgått ifrån i artikeln ovan:

Studier

Florit, E., De Carli, P., Lavelli, M., Mason, L., 2022
Digital reading in beginner readers: Advantage or disadvantage for comprehension of narrative and informational linear texts? (2024-08-20)

Delgado, P., Vargas, C., Ackerman R., Salmerón, L., 2018.
Don't throw away your printed books: A meta-analysis on the effects of reading media on reading comprehension (2024-08-20)

Rasmusson, M., 2014.
Det digitala läsandet. Begrepp, processer och resultat.  (2024-08-20)

Samuelsson, U., 2014.
Digital (o)jämlikhet. IKT-användning i skolan och elevers tekniska kapital. (2024-08-20)

Artiklar/övrigt

Skolverket, 2024
Lär dig mer om digital läsning, Skolverket (2024-08-20)

Godhe, A-L. 2022
Läsning på skärm i lärande syfte gynnade unga elevers förståelse för huvudbudskapet i text, Skolverket (2024-08-20)

Wennås Brante, Eva, 2019.
Tryckta texter ger bättre läsförståelse Skolverket (2024-08-20)

Sandberg, Katarina, 2019.
Forskning: Elever presterar sämre när de läser på skärm, Vi lärare 2019-02-20 (2024-08-20)

Kirschner, P.A., Neelen, M., 2019. ”THE BUTTERFLY WHO DENIED EVER BEING A CATERPILLAR: A MODERN DAY EDUCATIONAL FABLE”, 3-star learning experiences 2019-01-22 (2024-08-20)

Myrberg, C., Wiberg, N., 2015.
Screen vs. paper: what is the difference for reading and learning? Insights 28 (2): 49–54. DOI: (2024-08-20)