Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Utvärdering, uppföljning och granskning i socialt arbete

Förutsättningar, tillvägagångssätt och kritisk reflektion. 2:a omarbetade utg

Utvärdering, uppföljning och granskning i socialt arbete är numera en självklarhet. Men vad innebär det och hur går man tillväga? För att svara på frågorna har redaktörerna för Utvärdering, uppföljning, och granskning i socialt arbete samlat forskare som utifrån svenska förhållanden förmedlar grundläggande kunskaper inom området.

Läs mer...
Utvärdering, uppföljning och granskning i socialt arbete Utvärdering, uppföljning och granskning i socialt arbete
Utvärdering, uppföljning och granskning i socialt arbete
Kommande

Utvärdering, uppföljning och granskning i socialt arbete

ISBN 9789127466265
Utkommer 15 maj 2025
ISBN
9789127466265
Typ
Inbunden
Sidantal
330
Du har nått den maximala köpsumman.

Utvärdering, uppföljning och granskning i socialt arbete är numera en självklarhet. Men vad innebär det och hur går man tillväga?

För att svara på frågorna har redaktörerna för Utvärdering, uppföljning, och granskning i socialt arbete samlat forskare som utifrån svenska förhållanden förmedlar grundläggande kunskaper inom området. De tar upp olika perspektiv, angreppssätt och metoder. De speglar områdets bredd och har ett problematiserade förhållningssätt för att på så vis tydliggöra olika ansatsers förtjänster och brister.

Antologin är en omarbetad och utvidgad version av Utvärdering i socialt arbete: utgångspunkter, modeller och användning, som utkom 2011, och innehåller ett tjugotal kapitel ordnade i fyra delar:

Del 1 presenterar centrala utgångspunkter och förutsättningar för utvärdering, uppföljning och granskning i socialt arbete.

Del 2 tar upp både traditionella och nya utvärderingsmetoder, till exempel programteoretisk utvärdering och ett nytt sätt att göra samhällsekonomisk utvärdering.

Del 3 berör bland annat systematisk uppföljning ur olika perspektiv (nationellt, regionalt, lokalt) och olika aktörsnivåer (individ- och gruppnivå).

Del 4 behandlar bland annat granskningssamhället, dess aktörer och konsekvenser på olika nivåer samt en beskrivning av vad brukarrevision är och hur den kan genomföras. Den sista delen innehåller även en summerande diskussion, där författarna diskuterar för- och nackdelar med uppföljning, utvärdering och granskning.

Redaktörer för boken är Björn Blom, professor i socialt arbete, Magnus Larsson, lektor vid Centrum för skolledarutveckling och MarieLouise Snellman, lektor i socialt arbete, samtliga verksamma vid Umeå universitet, samt Carolina Klockmo och Sheila Zimic, båda forskare på FoU-enheten vid Kommunförbundet Västernorrland. Övriga författare är knutna till olika universitet, FoU-enheter och myndigheter.

Utvärdering, uppföljning och granskning i socialt arbete är numera en självklarhet. Men vad innebär det och hur går man tillväga?

För att svara på frågorna har redaktörerna för Utvärdering, uppföljning, och granskning i socialt arbete samlat forskare som utifrån svenska förhållanden förmedlar grundläggande kunskaper inom området. De tar upp olika perspektiv, angreppssätt och metoder. De speglar områdets bredd och har ett problematiserade förhållningssätt för att på så vis tydliggöra olika ansatsers förtjänster och brister.

Antologin är en omarbetad och utvidgad version av Utvärdering i socialt arbete: utgångspunkter, modeller och användning, som utkom 2011, och innehåller ett tjugotal kapitel ordnade i fyra delar:

Del 1 presenterar centrala utgångspunkter och förutsättningar för utvärdering, uppföljning och granskning i socialt arbete.

Del 2 tar upp både traditionella och nya utvärderingsmetoder, till exempel programteoretisk utvärdering och ett nytt sätt att göra samhällsekonomisk utvärdering.

Del 3 berör bland annat systematisk uppföljning ur olika perspektiv (nationellt, regionalt, lokalt) och olika aktörsnivåer (individ- och gruppnivå).

Del 4 behandlar bland annat granskningssamhället, dess aktörer och konsekvenser på olika nivåer samt en beskrivning av vad brukarrevision är och hur den kan genomföras. Den sista delen innehåller även en summerande diskussion, där författarna diskuterar för- och nackdelar med uppföljning, utvärdering och granskning.

Redaktörer för boken är Björn Blom, professor i socialt arbete, Magnus Larsson, lektor vid Centrum för skolledarutveckling och MarieLouise Snellman, lektor i socialt arbete, samtliga verksamma vid Umeå universitet, samt Carolina Klockmo och Sheila Zimic, båda forskare på FoU-enheten vid Kommunförbundet Västernorrland. Övriga författare är knutna till olika universitet, FoU-enheter och myndigheter.