SVEA svenska och sva
Helt ny högstadiesvenska med progression i fokus
SVEA är ett nytt läromedel i svenska och sva för högstadiet. Här är progressionen mellan årskurserna tydlig och samtalet står i fokus.
Läs mer...För att prova på materialet behöver du skapa ett konto eller logga in. Klicka på Logga in för att komma vidare.
Logga inSVEA är ett nytt läromedel i svenska och sva för högstadiet. Här är progressionen mellan årskurserna tydlig och samtalet står i fokus.
Läs mer...I SVEA finns en återkommande kapitelstruktur som både tydliggör progressionen genom högstadiet och visar hur det centrala innehållet i kursplanerna konkretiseras. Kapitelrubrikerna är:
Med SVEA har samtalet en central plats i undervisningen och det blir särskilt tydligt i grundboken. Det är här läraren lägger grunden för undervisningen och de gemensamma aktiviteterna. Uppgifterna är muntliga och eleven får utveckla sina tankar och kunskaper i samtal med andra. Uppgifterna prövar även olika läsförståelseprocesser. Det strukturerade textsamtalet introduceras redan i årskurs 7 så att eleverna är väl förberedda när det är dags för det nationella provet i årskurs 9.
Grundboken innehåller även autentiska mönstertexter som modellerar uppbyggnad och typiska drag. Här presenteras dessutom lässtrategier för fokuserad läsning. I årskurs 7 möter eleven sagor, myter, faktatexter, referat, insändare, recensioner och informerande tal.
I grundboken finns även kapitel som presenterar fakta om språkbruk, språkriktighet och källkritik. I årskurs 7 möter eleven nordiska språk, ordklasser och ett källkritiskt förhållningssätt.
I arbetsböckerna för svenska respektive sva får eleven befästa och fördjupa sina kunskaper. SVEA tar sin utgångspunkt i det som är gemensamt för båda svenskämnena. För att lyfta fram det som är specifikt för respektive ämne finns två arbetsböcker: en för svenska och en för sva.
Med elevtexter som utgångspunkt arbetar eleven vidare med texttyperna. Här finns rikligt med övningar som lyfter fram innehåll, struktur och språk. Avslutningsvis skriver eleven egna texter och reflekterar kring sitt eget lärande.
I lärarhandledningen finns material som både stöttar och inspirerar. Här finns till exempel förslag på arbetsgångar, läsrelaterade aktiviteter och strategier för att utveckla ordförrådet.
En central del handlar om den så viktiga gemensamma skönlitterära läsningen och textsamtalet. Lärarhandledningen innehåller tips på olika sätt att organisera och bearbeta romanläsning i klassrummet. Fler spännande nyheter om läsning och skönlitteratur kommer i våra nyhetsbrev.
Till varje årskurs av SVEA finns:
– Något som utmärker SVEA är den tydliga progressionen mellan årskurserna. Samma kapitelrubriker återkommer i varje årskurs vilket ger struktur och trygghet för eleverna, samtidigt som innehållet för varje årskurs fördjupar elevernas kunskaper och förmågor. I SVEA får eleverna läsa och skriva olika typer av texter, både enskilt och gemensamt. Autentiska mönstertexter varvas med elevtexter, vilket gör att eleverna får möta texter på olika nivåer.
– Vi vill ge samtalet en central plats i undervisningen och det märks bland annat i hur vi har formulerat uppgifter och övningar. Vår förhoppning är att SVEA ger eleverna möjlighet att utveckla sin läsning, sitt skrivande och sin förmåga att samtala och diskutera.
– Det är kul, kreativt och lärorikt att vara läromedelsförfattare. Något jag, som är ny som författare, har upptäckt är att skapandet av läromedel verkligen är ett lagarbete. Att vi författare skulle arbeta tätt ihop hade jag räknat med, men vi har också ett team med förläggare, formgivare och redaktör omkring oss. Riktiga proffs!
– Arbetsböckerna är nära kopplade till innehållet i grundboken. I sin egen arbetsbok får varje elev möjlighet att repetera det lästa och använda sina nya kunskaper i praktiken. Elevtexter med tillhörande uppgifter är utgångspunkt för elevernas arbete. Det kan till exempel innebära att förbereda och sen skriva en egen text. Dessutom finns där en massa kreativa övningar. Något som är viktigt att veta är att det finns en arbetsbok för de elever som har svenska som andraspråk och en annan för de som har svenska.
– På så sätt kan alla elever använda samma grundbok, men med en anpassad arbetsbok. Vår tanke är att arbetsböckerna ska vara ett superbra komplement till grundboken – det är grejen!