Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år

Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år ger en fördjupad förståelse för, och konkreta tips på, hur språklig medvetenhet kan fungera som arbetsredskap för både pedagoger och elever. Därigenom kan de kollegiala samtalen fördjupas och hela förskolans eller skolans språkmiljö gynnas.

Läs mer...
Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år
Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år
Nyhet

Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år

ISBN 9789127467149
Utkom 19 september 2024
ISBN
9789127467149
Typ
Häftad
Sidantal
168
Du har nått den maximala köpsumman.

Språklig medvetenhet stärker en individs språkliga repertoar och utvecklar språket, ordförrådet och språkförståelsen. Den gör språkanvändningen mer uttrycksfull, nyanserad och färgstark. Språklig medvetenhet bemäktigar.

Denna bok ger en fördjupad förståelse för, och konkreta tips på, hur språklig medvetenhet kan fungera som arbetsredskap för både pedagoger och elever. Därigenom kan de kollegiala samtalen fördjupas och hela förskolans eller skolans språkmiljö gynnas.

Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år riktar sig till alla yrkesverksamma i förskolan och skolan, liksom till lärarutbildare och blivande lärare. Den passar även barn- och skolbibliotekarier, föräldrar och alla som är nyfikna på hur viktigt det är med rövarspråket (jojätottotevovikoktotigogtot, fofakoktotisoskoktot!), vad det är för skillnad på Pakistan och Gamla stan eller kanske undrar hur mormors bil låter och om ”jaskabagåpåtoa” är en förkortning eller inte.

”En stark språklig medvetenhet, liksom en stark språklig kompetens, är en demokratisk rättighet som måste ges alla barn och elever för att de ska kunna använda språket som verktyg för att uttrycka och förstå sina behov, tankar och åsikter.”
Ur kapitel 2

Sagt om boken:
"Avslutningsvis får vi många förslag på hur man kan stödja och stimulera barnen i förskola och skola. En väl genomarbetad bok, lättläst med korta stycken, många exempel, ramar och färgade avsnitt. Den riktar sig till både yrkesverksamma pedagoger och blivande lärare i förskola och grundskola, och är perfekt att diskutera i grupp."
Marianne Ericson, BTJ-häftet nr 21, 2024

Språklig medvetenhet stärker en individs språkliga repertoar och utvecklar språket, ordförrådet och språkförståelsen. Den gör språkanvändningen mer uttrycksfull, nyanserad och färgstark. Språklig medvetenhet bemäktigar.

Denna bok ger en fördjupad förståelse för, och konkreta tips på, hur språklig medvetenhet kan fungera som arbetsredskap för både pedagoger och elever. Därigenom kan de kollegiala samtalen fördjupas och hela förskolans eller skolans språkmiljö gynnas.

Språklig medvetenhet i förskola, förskoleklass & grundskolans tidiga år riktar sig till alla yrkesverksamma i förskolan och skolan, liksom till lärarutbildare och blivande lärare. Den passar även barn- och skolbibliotekarier, föräldrar och alla som är nyfikna på hur viktigt det är med rövarspråket (jojätottotevovikoktotigogtot, fofakoktotisoskoktot!), vad det är för skillnad på Pakistan och Gamla stan eller kanske undrar hur mormors bil låter och om ”jaskabagåpåtoa” är en förkortning eller inte.

”En stark språklig medvetenhet, liksom en stark språklig kompetens, är en demokratisk rättighet som måste ges alla barn och elever för att de ska kunna använda språket som verktyg för att uttrycka och förstå sina behov, tankar och åsikter.”
Ur kapitel 2

Sagt om boken:
"Avslutningsvis får vi många förslag på hur man kan stödja och stimulera barnen i förskola och skola. En väl genomarbetad bok, lättläst med korta stycken, många exempel, ramar och färgade avsnitt. Den riktar sig till både yrkesverksamma pedagoger och blivande lärare i förskola och grundskola, och är perfekt att diskutera i grupp."
Marianne Ericson, BTJ-häftet nr 21, 2024

Andra intressanta titlar