Musik för högstadiet
Musicerande och musikteori i perfekt balans
Äntligen ett läromedel som balanserar musikämnets alla verktyg och funktioner tillsammans med musicerande och musikskapande, i form av genomtänkta arbetsuppgifter.
Läs mer...För att prova på materialet behöver du skapa ett konto eller logga in. Klicka på Logga in för att komma vidare.
Logga inÄntligen ett läromedel som balanserar musikämnets alla verktyg och funktioner tillsammans med musicerande och musikskapande, i form av genomtänkta arbetsuppgifter.
Läs mer...I läromedlet har vi fångat musikämnets hela komplexitet. Texter och rubriker är språkutvecklande och elevnära skrivna. Det gör att innehållet är lätt att ta till sig tillsammans med illustrationer och noggrant utvalda bilder. I slutet av varje delkapitel finns instuderingsfrågor i form av Testa dig själv. Spela instrument och skapa musik är viktiga delar av musikämnet och får egna kapitel i boken.
Arbetsuppgifterna, som avslutar varje kapitel, är inspirerande och kreativa och bygger på en progression, lättare i början och mer utmanande efter hand. I läromedlet finns också större projekt som eleverna kan arbeta med. Här finns det utrymme för improvisation och komposition, och eleverna har möjlighet att kommunicera sina musikaliska tankar.
Sex kapitel för sex terminer gör att bokens upplägg är tydligt. Efter varje kapitel har vi samlat det viktigaste i en sammanfattning, men också diskussionsfrågor i form av Sant eller falskt. Musikhistoria och musik och samhälle är egna kapitel, som ger både bredd och djup tillsammans med bland annat delkapitel om digital produktion av musik.
Musikteori, med noter, ackord och rytmer, finns inbakat avsnitten om piano, gitarr och trummor. I slutet av boken har vi också samlat all musikteori en egen uppslagsdel. Där hittar du också en ordlista med de musikaliska begrepp vi tar upp i boken.
Lärarhandledningen till Musik för högstadiet utkommer ht-24.