Motiverande samtal
Att hjälpa människor till förändring och utveckling, 4:e utg.
Denna fjärde utgåva av grundboken i motiverande samtal (MI) är helt omarbetad och speglar ytterligare ett decenniums forskning och utveckling.
Läs mer...För att prova på materialet behöver du skapa ett konto eller logga in. Klicka på Logga in för att komma vidare.
Logga inDenna fjärde utgåva av grundboken i motiverande samtal (MI) är helt omarbetad och speglar ytterligare ett decenniums forskning och utveckling.
Läs mer...Denna fjärde utgåva av grundboken i motiverande samtal (MI) är helt omarbetad och speglar ytterligare ett decenniums forskning och utveckling.
Grundarna William R. Miller och Stephen Rollnick beskriver fylligt och fördjupande de fyra uppgifterna i MI: engagera, fokusera, framkalla och planera. Rikligt med dialoger visar hur MI kan användas inom en mängd olika områden. En nyhet är att MI nu ses som ett sätt att följa med människor genom hela resan mot förändring och utveckling (inte att bara förbereda för förändring). Ett Annat nytt inslag är avsnitt som fördjupar MI inom psykoterapins kontext. Empowerment lyfts fram som en del av MI-andan – att hjälpa personen att se och använda sina egna styrkor samt förmågan att göra egna val.
Motiverande samtal används bland annat inom rådgivning, psykoterapi, hälsovård, utbildning, coachning, idrott, socialt arbete, kriminalvård och ledarskap.
William R. Miller är fil.dr, professor emeritus i psykologi och psykiatri vid University of New Mexico. Hans forskning har särskilt fokuserat på behandling och prevention av beroendeproblematik.
Stephen Rollnick är fil.dr, hedersprofessor vid medicinska fakulteten vid Cardiff University, Wales, Storbritannien. Han har arbetat inom klinisk psykologi och forskning med fokus på hur man förbättrar samtal om förändring.
”Sammanfattningsvis är Motiverande samtal en välskriven, djuplodande och praktiskt användbar bok som erbjuder ett kraftfullt ramverk för att hjälpa människor att själva finna sina vägval till förändring. Jag skulle till och med gå så långt som att säga att boken är ovärderlig för alla som arbetar med beteendeförändring, och ett måste för dem som vill förstå och bemästra konsten att motivera och stödja människor i deras utveckling.”
Sara Larsson, Sokraten nr 4, 2024
”Boken är utomordentligt pedagogisk och belyser MI ur flera aspekter. Åtskilliga figurer, grundläggande begrepp och kom ihåg-punkter bidrar till ökad förståelse för texten. Studenter och yrkesverksamma som i sin profession ägnar sig åt klientsamtal kommer att ha omistligt stöd av boken där exempel på hur motiverande samtal kan se ut ges. Den här publikationen är en klassiker och en oumbärlig hjälp i arbetet med motiverande samtal.” Helhetsbetyg 5/5.
Maria Fridstjerna, BTJ-häftet nr 9, 2024
What do you see as the most important developments in MI over the years?
To me, the most important developments in MI have been in willingness to change in response to new evidence. “Believe your data” is one of the few things on which Carl Rogers and B. F. Skinner agreed. There is an astonishing amount of published research on MI. Let me mention just a few of the findings that have changed practice. Through psycholinguistic research we know much more about how to recognize change talk when we hear it. It wasn’t until our third edition that Paul Amrhein’s work led us to the categories of desire, ability, reasons, need, activation, taking steps, and commitment language.
From the publications of Molly Magill and others we now know that sustain talk can be at least as important as change talk in predicting clients’ outcomes. A recent “aha” has been the substantial overlap between MI and the interpersonal skills that distinguish more effective helpers as represented in my book with Terri Moyers, Effective Psychotherapists. This led us to include genuineness in the fourth edition. We know much more about how to help people learn MI skills. It’s not just through reading, watching videos, or attending didactic training. Feedback and coaching based on observed practice really help. This has changed the way we teach MI.
Is there a common misconception about MI that you would like to take the opportunity to correct?
There have been several. One is that MI is just about being nice to your clients. Yes, empathic listening is important, and there are also some technical skills for cultivating change talk and softening sustain talk that influence whether people will change. Another is that MI is a subtype of cognitive-behavior therapy, when actually MI is a person-centered approach that is rooted in the writing and research of Carl Rogers. Maybe the most common misconception, though, is that “I already do that.” Like good listening, there’s a big difference between believing you’re good at MI and actually doing it well.
When working with MI, is there something that has surprised you about the process of how people change?
Even after all this time, I still find myself surprised with how well MI works. Many of us in helping professionals believe that clients need us much more than they actually do in order to change. We are providing conditions that make it more possible, more likely that people will change in a positive direction. It is clients themselves who actually make change happen. What we do does matter, but we’re more like privileged witnesses to the human capacity for change.
MI can be applied in a wide range of sectors. Where is it most widely used and with most success?
Well, it’s still used widely in the addiction field where MI began, in helping people change substance use and compulsive behaviors. That’s one of the largest areas of research on MI along with health care, helping people change behavior in order to be and stay healthy. MI has also become popular in working with people in correctional facilities or jails – a field where the language is still fairly pejorative as it was in addiction treatment. Newer applications are in social work, education, coaching, and leadership.
Intervjun genomfördes i april 2024.