Digilär Samhällskunskap gy
Ständigt aktuell samhällskunskap
Digilär Samhällskunskap för gymnasiet är ett digitalt läromedel som täcker det centrala innehållet i kurserna Samhällskunskap 1a1, 1b, 2 och 3.
För att prova på materialet behöver du skapa ett konto eller logga in. Klicka på Logga in för att komma vidare.
Logga inDigilär Samhällskunskap för gymnasiet är ett digitalt läromedel som täcker det centrala innehållet i kurserna Samhällskunskap 1a1, 1b, 2 och 3.
Besök din återförsäljare (Läromedia, GR Utbildning eller Skolon) eller beställ direkt här på vår hemsida.
Håll utkik! Revideras för Gy 25.
Digilär Samhällskunskap för gymnasiet är ett engagerande läromedel som låter eleverna ta sig an samhällskunskapsämnet från flera olika perspektiv. Texter och bilder, interaktiva diagram och varierade uppgifter är en del av innehållet. Sverige och EU:s styrelseskick, mänskliga rättigheter, massmediers demokratiska roll och samhälls- och privatekonomi är några ämnen som lyfts fram.
Till flera arbetsområden finns det lärarhandledningar som ger konkreta förslag på hur undervisningen kan struktureras. Det finns även flertalet aktuella teman som innehåller intresseväckande texter, tillhörande arbetsuppgifter och tips på vidare läsning.
Uppgifter och quiz ger eleverna möjlighet att pröva sin kunskap inom samhällskunskapsämnet. Facit och den självrättande funktionaliteten ger eleven direkt feedback. Klickbara fördjupningar i direkt anslutning till innehållet och länktips till aktuellt material ger extra utmaning och inspiration till de elever som vill gå vidare och lära sig mer.
Alla läromedel i Digilärserien är utrustade med ett stort antal prisbelönta funktioner och unikt ämnesinnehåll skapat för att stötta elever och lärare.
* Observera att alla läromedel inte inkluderar denna typ av innehåll.
Egen planeringsfunktionalitet där läraren skapar kurser med:
I arbetsområdet ”Individer, grupper och sociala strukturer” får eleverna lära sig om hur normer och socialisation påverkar vår identitet. De får också kunskaper om hur sociala kategorier som klass, genus och etnicitet, kan påverka människors livsvillkor. Likaså får eleverna förståelse för hur fördomar, diskriminering och rasism påverkar människor på individ, grupp och samhällsnivå. I arbetsområdet finns det gott om olika typer av uppgifter – allt ifrån quiz och diskussionsfrågor till slutuppgifter som examinerar hela arbetsområdet.