Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Digilär Musik för årskurs 7-9

Spela, sjung och skapa musik tillsammans!

Ett kreativt läromedel som hjälper dig som musiklärare genom ett tydligt strukturerat innehåll med Träna själv-uppgifter och massor med nyinspelade instruktionsvideor.

Läs mer...
Digilär Musik 7-9 Digilär Musik 7-9
Digilär Musik 7-9
Onlineprodukt

Digilär Musik 7-9

ISBN 9789127460324
Uppdateras löpande
ISBN
9789127460324
Licenstid
365 dagar
Typ
Onlineprodukt
Du har nått den maximala köpsumman.

Om Digilär Musik för årskurs 7-9

Nya kursplaner

Digilär Musik följer de nya kursplanerna för 2022 och täcker innehållet för hela musikämnet. Med en tydlig struktur och massor av musikaliska exempel i videor och ljudexempel ligger fokus på kreativitet – att skapa och spela musik.

Kapitelstrukturen är tydlig med inledande frågor och sammanfattning. Eleverna har möjlighet att läsa, lyssna och lära genom arbetsuppgifter tätt kopplade till innehållet. Till varje kapitel finns instuderingsfrågor och quiz.

Videor och ljudexempel

Läromedlet är uppbyggt kring elevaktivt arbetssätt och praktisk musikinlärning. Till kapitlen finns inspelade videor med tydliga instruktioner, exempelvis på hur du spelar ackord, korrekt fingersättning, hur du använder ditt stöd, med mera. Tätt kopplat till innehållet finns Träna själv-uppgifter där eleven ska öva själv. När du känner dig redo möter du den lite svårare Utmaningen. Vill du lära dig spela på en mer avancerad nivå finns fördjupande kapitel i piano- och gitarrspel.

Skapande och improvisation

Texterna är korta, informativa och skrivna med ett elevnära språk. Ljudexempel, inspirerande illustrationer och bilder lyfter innehållet tillsammans med instruktionsvideorna. Arbetsuppgifterna ger utrymme för improvisation och komposition, och eleverna har möjlighet att kommunicera sina musikaliska tankar.

Musikteori och musikhistoria är egna arbetsområden, som ger både bredd och djup tillsammans med bland annat kapitel om digital produktion av musik. Klickbara ordförklaringar och begreppslistor hjälper till och förtydligar. Klickbara fördjupningar ger inspiration till den som vill lära sig mer.

NoK:s digitala musikläromedel, är det mest seriösa och genomtänkta material som hitintills har dykt upp, och som djupdyker i den akademiska förståelse som faktiskt krävs för att överhuvudtaget anamma och acceptera musiken som ett legitimt ämne

/Musikpedagog, Grundskolan

Fem snabba om läromedlet

  • Inspelade videor och klickbara ljudexempel för smart inlärning.
  • Tydlig kapitelstruktur med inledande frågor och sammanfattning.
  • Träna själv-uppgifter tätt kopplat till innehållet.
  • Quiz och instuderingsfrågor till alla kapitel.
  • Lärarhandledning med kommentarer om innehållet samt tips på lärarledda
    uppgifter.

Filmer underlättar inlärning

I läromedlet finns det instruktionsfilmer till flera instrument. Här ser du ett exempel: Lär dig spela ackord på gitarr.

Nya kursplaner

Digilär Musik följer de nya kursplanerna för 2022 och täcker innehållet för hela musikämnet. Med en tydlig struktur och massor av musikaliska exempel i videor och ljudexempel ligger fokus på kreativitet – att skapa och spela musik.

Kapitelstrukturen är tydlig med inledande frågor och sammanfattning. Eleverna har möjlighet att läsa, lyssna och lära genom arbetsuppgifter tätt kopplade till innehållet. Till varje kapitel finns instuderingsfrågor och quiz.

Videor och ljudexempel

Läromedlet är uppbyggt kring elevaktivt arbetssätt och praktisk musikinlärning. Till kapitlen finns inspelade videor med tydliga instruktioner, exempelvis på hur du spelar ackord, korrekt fingersättning, hur du använder ditt stöd, med mera. Tätt kopplat till innehållet finns Träna själv-uppgifter där eleven ska öva själv. När du känner dig redo möter du den lite svårare Utmaningen. Vill du lära dig spela på en mer avancerad nivå finns fördjupande kapitel i piano- och gitarrspel.

Skapande och improvisation

Texterna är korta, informativa och skrivna med ett elevnära språk. Ljudexempel, inspirerande illustrationer och bilder lyfter innehållet tillsammans med instruktionsvideorna. Arbetsuppgifterna ger utrymme för improvisation och komposition, och eleverna har möjlighet att kommunicera sina musikaliska tankar.

Musikteori och musikhistoria är egna arbetsområden, som ger både bredd och djup tillsammans med bland annat kapitel om digital produktion av musik. Klickbara ordförklaringar och begreppslistor hjälper till och förtydligar. Klickbara fördjupningar ger inspiration till den som vill lära sig mer.

NoK:s digitala musikläromedel, är det mest seriösa och genomtänkta material som hitintills har dykt upp, och som djupdyker i den akademiska förståelse som faktiskt krävs för att överhuvudtaget anamma och acceptera musiken som ett legitimt ämne

/Musikpedagog, Grundskolan

Fem snabba om läromedlet

  • Inspelade videor och klickbara ljudexempel för smart inlärning.
  • Tydlig kapitelstruktur med inledande frågor och sammanfattning.
  • Träna själv-uppgifter tätt kopplat till innehållet.
  • Quiz och instuderingsfrågor till alla kapitel.
  • Lärarhandledning med kommentarer om innehållet samt tips på lärarledda
    uppgifter.

Filmer underlättar inlärning

I läromedlet finns det instruktionsfilmer till flera instrument. Här ser du ett exempel: Lär dig spela ackord på gitarr.

Ackord

Genom att klicka på spela upp godkänner du riktade kakor från tredjepartsleverantören av medieinnehållet

Introduktionsfilm Klassisk musikhistoria

Genom att klicka på spela upp godkänner du riktade kakor från tredjepartsleverantören av medieinnehållet

Alltid med Digilär

Alla läromedel i Digilärserien är utrustade med ett stort antal prisbelönta funktioner och unikt ämnesinnehåll skapat för att stötta elever och lärare.

Stöd & anpassning

  • Talsyntes med AI på all text
  • Inläst tal och samarbete med ILT
  • Fokusläge och dölj menyer 
  • Bläddra eller scrolla
  • Typsnitt Dyslexie och flera andra typsnittsval
  • Storlek på text
  • Radavstånd 
  • Kontrast & tre olika bakgrundsfärger
  • Dölj färgmarkeringar i text 
  • Dölj bilder 
  • Läslinjal
  • Översättning med talsyntes
  • Tala in svar eller bifoga bild/film som svar – alternativ till skriftlig inlämning
  • Utfällbar innehållsförteckning 
  • Sökfunktion till hela innehållet
  • Talsyntes med AI på all text
  • Inläst tal och samarbete med ILT
  • Fokusläge och dölj menyer 
  • Bläddra eller scrolla
  • Typsnitt Dyslexie och flera andra typsnittsval
  • Storlek på text
  • Radavstånd 
  • Kontrast & tre olika bakgrundsfärger
  • Dölj färgmarkeringar i text 
  • Dölj bilder 
  • Läslinjal
  • Översättning med talsyntes
  • Tala in svar eller bifoga bild/film som svar – alternativ till skriftlig inlämning
  • Utfällbar innehållsförteckning 
  • Sökfunktion till hela innehållet

Stöttning i innehållet

  • Ordförklaringar
  • Fördjupningar & länkar
  • Frågor & uppgifter, övningar & diagnoser* med automatisk rättning
  • Glosor & begrepp med träningsfunktion
  • Bilder & filmer
  • Lättläst textversion*
  • Lärarhandledning inbäddat i materialet

* Observera att alla läromedel inte inkluderar denna typ av innehåll.

  • Ordförklaringar
  • Fördjupningar & länkar
  • Frågor & uppgifter, övningar & diagnoser* med automatisk rättning
  • Glosor & begrepp med träningsfunktion
  • Bilder & filmer
  • Lättläst textversion*
  • Lärarhandledning inbäddat i materialet

* Observera att alla läromedel inte inkluderar denna typ av innehåll.

Studieteknik

  • Egna ordlistor med träningsfunktion
  • Egna anteckningar
  • Egna svar och material lättåtkomligt och samlat
  • Egna ordlistor med träningsfunktion
  • Egna anteckningar
  • Egna svar och material lättåtkomligt och samlat

Planering & bedömning

Egen planeringsfunktionalitet där läraren skapar kurser med:

  • En egen samlingssida för kommunikation och anpassningar
  • Genvägar – styr eleverna rätt direkt
  • Uppdrag – anpassa vad som ska visas ur läromedelsinnehållet
  • Lägg till egna läraruppgifter
  • Styr hur (om) facit och diagnoser ska visas
  • Överblick över elevernas uppgiftssvar
  • Ge feedback på elevernas uppgiftssvar
  • Möjlighet att arbeta gemensamt och ämnesövergripande
  • Möjlighet att dela information med en vikarie

Egen planeringsfunktionalitet där läraren skapar kurser med:

  • En egen samlingssida för kommunikation och anpassningar
  • Genvägar – styr eleverna rätt direkt
  • Uppdrag – anpassa vad som ska visas ur läromedelsinnehållet
  • Lägg till egna läraruppgifter
  • Styr hur (om) facit och diagnoser ska visas
  • Överblick över elevernas uppgiftssvar
  • Ge feedback på elevernas uppgiftssvar
  • Möjlighet att arbeta gemensamt och ämnesövergripande
  • Möjlighet att dela information med en vikarie