Digilär Bild 7-9
Skapa och analysera!
Ett nytänkande digitalt läromedel som lyfter fram visuell kultur i dess mångfald med konkreta uppgifter där elever får skapa och tolka visuella uttryck.
Läs mer...För att prova på materialet behöver du skapa ett konto eller logga in. Klicka på Logga in för att komma vidare.
Logga inEtt nytänkande digitalt läromedel som lyfter fram visuell kultur i dess mångfald med konkreta uppgifter där elever får skapa och tolka visuella uttryck.
Läs mer...Besök din återförsäljare (Läromedia, GR Utbildning eller Skolon) eller beställ direkt här på vår hemsida.
Digilär Bild följer de nya kursplanerna för 2022 och täcker hela dess innehåll. Läromedlet har en tydlig struktur för att göra det möjligt att pröva kunskapskraven i kursplanerna flera gånger på många olika sätt. Till läromedlet följer en tydlig lärarhandledning där förslag på upplägg under alla högstadieår ges.
Läromedlet är uppbyggt kring ett elevnära och elevaktivt arbetssätt med fokus på det kommunikativa: visuell litteracitet. Elever lär sig hur bilder skapas, hur bilder kan tolkas och hur vi kritiskt kan granska bildbudskap.
Till varje ämnesområde i läromedlet finns det bildanalysuppgifter, praktiska och sådana som ska tolkas, som ger en god grund för elever att utveckla sin förmåga att uttrycka åsikter och delta i samhället på ett visuellt kommunikativt sätt. Det finns även fördjupningsuppgifter kopplat till varje ämnesområde i läromedlet där eleverna kan framställa med hjälp av olika verktyg, tekniker och material. Eleverna får i läromedlet möjlighet till att utveckla sitt bildskapande med hjälp av en stor mängd olika uttryckssätt.
Bilduppgifter är direkt integrerade i läromedlet så att det finns möjlighet att på ett enkelt sätt dokumentera den färdiga bildframställningen liksom hela arbetsprocessen. Fotografier, texter, och filmklipp infogas på ett smidigt sätt i läromedlet och utgör en grund till ett interaktivt samtal gällande arbetsprocessen mellan lärare och elev. Eleverna ges också i läromedlet möjlighet att utvärdera sin egen arbetsprocess. Det finns ett rikt material av producerade instruktionsfilmer, filmklipp och bildväxlare.
Texterna Läs om som presenterar de övergripande ämnesområden i läromedlet är skrivna på ett intresseväckande och informativt sätt – men fortfarande med bilden i centrum! Texterna innehåller särskilt utvalda betydelsebärande bilder som i fl era fall presenteras med hjälp av filmklipp och bildberättelser. Texterna är korta och kopplar tydligt till de analysuppgifter och fördjupningsuppgifter som finns i läromedlet. De är skrivna utifrån ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt som ska stötta alla elever i sin läsning.
Alla läromedel i Digilärserien är utrustade med ett stort antal prisbelönta funktioner och unikt ämnesinnehåll skapat för att stötta elever och lärare.
* Observera att alla läromedel inte inkluderar denna typ av innehåll.
Egen planeringsfunktionalitet där läraren skapar kurser med: