Reflektion som motor i förskolans arbete
Det är viktigt att förskolan skapar goda förutsättningar för den gemensamma reflektionen och den enskilda pedagogiska utvecklingstiden.
Läs mer...För att prova på materialet behöver du skapa ett konto eller logga in. Klicka på Logga in för att komma vidare.
Logga inDet är viktigt att förskolan skapar goda förutsättningar för den gemensamma reflektionen och den enskilda pedagogiska utvecklingstiden.
Läs mer...Genom tydliga strukturer och gemensamma ställningstaganden går det att få till detta i praktiken utan att ge avkall på ”barngruppsarbete”. Boken Reflektion som motor i förskolans arbete redogör för reflektionens förbindelse med undervisning, pedagogisk dokumentation och ett projekterande arbetssätt.
Till boken medföljer underlag i form av modeller för olika typer av reflektion samt en studiehandledning att använda för kompetensutveckling i arbetslaget.
”Boken är lättläst, inspirerande och bjuder på många konkreta och verksamhetsnära exempel. Som läsare får vi följa med på hur pedagogerna genom tydliga strukturer och gemensamma ställningstaganden planerar, reflekterar och analyserar undervisningen och utbildningen. [...] Jag kan varmt rekommendera boken.”
Nea Elyoussoufi, pedagogista som driver instagramkontot pedagog.inspiration
"Med ett personligt tilltal och med en text laddad av de egna erfarenheterna lyckas Anna Lund förmedla de framgångsfaktorer som ett lyckat reflektionsarbete kan ge. Det här är en bok som präglas av beprövad erfarenhet även om avslutande källförteckningar visar att den vetenskapliga grunden också finns. [...] Helhetsbetyg: 5."
Ulf Malmqvist, BTJ-häftet nr 9, 2022
Med den här boken hoppas jag kunna ge er inspiration att skapa en frodande reflektion och låta den ta den plats den så väl förtjänar.Anna Lund