Minecraft som pedagogiskt verktyg
Ingår i Inputserien
Ett spel säger med än tusen ord... Eleverna känner sig bekräftade i sitt intresse, det blir enklare att ta till sig kunskap och skolan blir givande, rolig och kreativ.
Läs mer...För att prova på materialet behöver du skapa ett konto eller logga in. Klicka på Logga in för att komma vidare.
Logga inEtt spel säger med än tusen ord... Eleverna känner sig bekräftade i sitt intresse, det blir enklare att ta till sig kunskap och skolan blir givande, rolig och kreativ.
Läs mer...Datorspelande är en stor del av många elevers vardag. Om de inte spelar spel, så har de spel i tanken. Därför finns det en väldig kraft i att använda sig av spel i pedagogiken. Eleverna känner sig bekräftade i sitt intresse och det blir enklare för eleverna att ta till sig kunskap och skolan blir givande, rolig och kreativ.
Minecraft kan fungera som ett verktyg för eleverna att skapa och berätta om vad de kan och har lärt sig. Det blir ett sätt att förvalta och förmedla den kunskap de tagit till sig och ett slags levande kollage där de kan uttrycka sig och bygga skapelser som aldrig tidigare varit möjligt. Genom att samarbeta med varandra ges eleverna möjlighet att reflektera över sina byggen genom att förklara och samtala. Med en stark pedagogisk tanke utifrån mål och styrdokument, IT-verktyg och demokratiska ramar skapas ett effektivt, kreativt och öppet förhållningssätt.
Forskning visar på att spel kan ha positiva effekter på individer och kunskapsintagande om de används på rätt sätt. Boken tar upp vad forskning visar och vad som gör Minecraft till ett bra pedagogiskt verktyg. Här finns också idéer till hur du som lärare kan undervisa nyanlända, elever med sociala fobier och elever med olika neuropsykiatriska funktionshinder.
Boken tar upp alla delar av Minecraft som du som lärare behöver känna till, och beskriver på ett begripligt sätt hur du går tillväga för att starta ett arbete i klassen och vad du behöver tänka på. Författaren tipsar om olika sätt att arbeta på lektionerna eller med längre projekt och hur man får eleverna att fokusera på vad som är viktigt att tänka på när de ska använda ett spel.