Medie- och informationskunnighet
Vad kan Medie- och informationskunnighet (MIK), innebära i förskolan? Hur kan detta samspela med Barnkonventionen samt såväl den planerade som den spontana undervisningen i förskolan?
Läs mer...För att prova på materialet behöver du skapa ett konto eller logga in. Klicka på Logga in för att komma vidare.
Logga inVad kan Medie- och informationskunnighet (MIK), innebära i förskolan? Hur kan detta samspela med Barnkonventionen samt såväl den planerade som den spontana undervisningen i förskolan?
Läs mer...Medie- och informationskunnighet (MIK) kan handla om allt från våra relationer, demokrati och kritiskt tänkande till kunskap om vinklade budskap, dold reklam, källkritik, upphovsrätt och mycket mer. Det kan handla om att kunna skilja information från desinformation – vad är egentligen en trovärdig källa? Bilder och filmklipp som dokumenteras på förskolan, i omvärlden eller i vårt samhälle är endast en del av en helhet. Hur väljs de perspektiven ut, varför och utifrån vem? Vad klipper vi bort och varför? Och vem håller i kameran?
Boken går igenom på vilket sätt MIK ingår i förskolans uppdrag, vad det kan innebära i undervisningen och hur MIK samspelar med barnens rättigheter. I bokens sista del finns tips på aktiviteter inom ljud, bild och film som passar att undersöka tillsammans med barnen inom arbetet med MIK.
En angelägen bok för pedagoger, men även andra vuxna som möter barn.Tin Carleson, BTJ-häftet nr 21, 2021