Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Heja! Ljuda och läs på svenska

– ett läsinlärningsmaterial för nybörjare i svenska

Med Heja! Ljuda och läs på svenska får nyanlända elever i årskurs 1–6 systematisk träning i avkodning. Materialet passar både för elever som ska knäcka läskoden och elever som redan har knäckt läskoden på ett annat språk än svenska och behöver en introduktion till det svenska språkets alfabet, fonologi och uttal.

Läs mer...
Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Elevbok Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Elevbok
Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Elevbok
Kommande

Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Elevbok

ISBN 9789127465558
Utkommer 19 december 2024
ISBN
9789127465558
Typ
Häftad
Sidantal
136
Du har nått den maximala köpsumman.
Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Lärarhandledning Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Lärarhandledning
Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Lärarhandledning
Kommande

Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6 Lärarhandledning

ISBN 9789127465541
Utkommer 19 december 2024
ISBN
9789127465541
Sidantal
120
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Om Heja! Ljuda och läs på svenska åk 1-6

Heja! kan användas från första dagen i skolan, vilket innebär att eleverna inte först behöver ha tillägnat sig ett grundläggande ordförråd på svenska. Läromedlet består av en lärarhandledning och en arbetsbok.

Arbetsbok

I arbetsboken arbetar eleverna med bokstäverna och ljuden i en strukturerad arbetsgång. Eleverna får:

  • koppla bokstav till ljud
  • forma bokstaven
  • läsa och skriva ord
  • läsa och förstå ord och meningar
  • öva uttal.

Bokstäverna presenteras i en ordning som passar nyanlända elever. Det innebär bland annat att språkljud som är vanliga i många av världens språk presenteras tidigt i arbetsboken.

Lärarhandledning med kopieringsunderlag

Lärarhandledningen innehåller en beskrivning av de teorier som läromedlet lutar sig mot. Tanken är att visa på hur teorierna kan tillämpas metodiskt i undervisningen.

I handledningen finns också en bokstavsgenomgång som beskriver språkljuden och varför de presenteras i en viss ordning. Det finns även tydliga instruktioner till arbetet med arbetsboken. I slutet av handledningen finns kopieringsunderlag som kan användas både före, under och efter arbetet i arbetsboken, bland annat finns bokstavsbrickor som används för att laborera med språkljuden.

Heja! kan användas från första dagen i skolan, vilket innebär att eleverna inte först behöver ha tillägnat sig ett grundläggande ordförråd på svenska. Läromedlet består av en lärarhandledning och en arbetsbok.

Arbetsbok

I arbetsboken arbetar eleverna med bokstäverna och ljuden i en strukturerad arbetsgång. Eleverna får:

  • koppla bokstav till ljud
  • forma bokstaven
  • läsa och skriva ord
  • läsa och förstå ord och meningar
  • öva uttal.

Bokstäverna presenteras i en ordning som passar nyanlända elever. Det innebär bland annat att språkljud som är vanliga i många av världens språk presenteras tidigt i arbetsboken.

Lärarhandledning med kopieringsunderlag

Lärarhandledningen innehåller en beskrivning av de teorier som läromedlet lutar sig mot. Tanken är att visa på hur teorierna kan tillämpas metodiskt i undervisningen.

I handledningen finns också en bokstavsgenomgång som beskriver språkljuden och varför de presenteras i en viss ordning. Det finns även tydliga instruktioner till arbetet med arbetsboken. I slutet av handledningen finns kopieringsunderlag som kan användas både före, under och efter arbetet i arbetsboken, bland annat finns bokstavsbrickor som används för att laborera med språkljuden.