Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Elever med svag teoretisk begåvning

Ingår i serien Lärpocket

Det finns en stor variation i förmågan att tänka abstrakt och teoretiskt och detta påverkar hur lätt och snabbt elever kan ta till sig kunskap. Boken tar upp hur dessa svårigheter kan te sig, vad man kan göra för att stötta eleverna och vad man kan tänka på i undervisningen. 

Läs mer...
Lärpocket Elever med svag teoretisk begåvning Lärpocket Elever med svag teoretisk begåvning
Lärpocket Elever med svag teoretisk begåvning

Lärpocket Elever med svag teoretisk begåvning

ISBN 9789127442139
Utkom 15 augusti 2015
ISBN
9789127442139
Typ
Häftad
Sidantal
64
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Om Elever med svag teoretisk begåvning

Alla har inte samma förutsättningar från början – men måste få samma möjlighet att utvecklas så bra som möjligt. Det finns en stor variation i förmågan att tänka abstrakt och teoretiskt som påverkar hur lätt och snabbt man tar till sig kunskap. Den här variationen är vare sig ny eller ovanlig, den har alltid funnits. Enligt psykologen Gunilla Carlsson Kendall finns det i varje klass ett antal elever som har svårt med teoretiskt tänkande, och för att kunna stötta dessa elever på bästa sätt måste vi våga prata om det. För att kunna ge alla möjligheter att utvecklas är det viktigt att förstå elevens förutsättningar och kunna ge stöd utifrån behov.

Ur innehållet

* Intelligens – kan vi prata om det?
* Vad menas med intelligens?
* Hur kan svårigheterna se ut i olika åldrar?
* Varför är det viktigt att uppmärksamma elever som har svårt med teoretiskt tänkande?
* Olika svårigheter i kombination
* Prata om det!
* Att tänka på i undervisningen

Författaren Gunilla Carlsson Kendall är leg. psykolog med lång erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och inlärningssvårigheter.

Elever med svag teoretisk begåvning ingår i serien Lärpocket.

Alla har inte samma förutsättningar från början – men måste få samma möjlighet att utvecklas så bra som möjligt. Det finns en stor variation i förmågan att tänka abstrakt och teoretiskt som påverkar hur lätt och snabbt man tar till sig kunskap. Den här variationen är vare sig ny eller ovanlig, den har alltid funnits. Enligt psykologen Gunilla Carlsson Kendall finns det i varje klass ett antal elever som har svårt med teoretiskt tänkande, och för att kunna stötta dessa elever på bästa sätt måste vi våga prata om det. För att kunna ge alla möjligheter att utvecklas är det viktigt att förstå elevens förutsättningar och kunna ge stöd utifrån behov.

Ur innehållet

* Intelligens – kan vi prata om det?
* Vad menas med intelligens?
* Hur kan svårigheterna se ut i olika åldrar?
* Varför är det viktigt att uppmärksamma elever som har svårt med teoretiskt tänkande?
* Olika svårigheter i kombination
* Prata om det!
* Att tänka på i undervisningen

Författaren Gunilla Carlsson Kendall är leg. psykolog med lång erfarenhet av arbete med barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar och inlärningssvårigheter.

Elever med svag teoretisk begåvning ingår i serien Lärpocket.

Lärpocket

Lärpocket är lättlästa och greppbara handböcker för både skolpersonal och föräldrar. Böckerna ger en bra introduktion till angelägna ämnen som rör skolan.
Utforska Lärpocket