Arbeta med faktabilderböcker i förskolan
Varför och hur?
Varför är arbete med faktabilderböcker så viktigt i förskolan och hur kan det gå till?
Läs mer...För att prova på materialet behöver du skapa ett konto eller logga in. Klicka på Logga in för att komma vidare.
Logga inVarför är arbete med faktabilderböcker så viktigt i förskolan och hur kan det gå till?
Läs mer...Syftet med boken är att inspirera till och ge stöd för ett språkutvecklande arbetssätt, där ett aktivt textarbete med faktabilderböcker får ett större utrymme i förskolans pedagogik. Alla barn behöver erbjudas en rik språkmiljö, där högläsning och samtal om det lästa ingår som en viktig daglig rutin.
Flera studier har visat att när man högläser böcker med fakta för barn, uppstår fler samtal om texten och förklaringar av svåra ord än vid läsning av berättande bilderböcker. Därför är det viktigt att båda textgenrerna används i balans med varandra.
Genom att högläsa och samtala om faktabilderböcker tillägnar sig barnen ämneskunskaper, samtidigt som de utvecklar sitt språk. Det sker med andra ord både en språk- och kunskapsutveckling. Barnen lär sig att ”hitta språket i ämnet”.
Bokens innehåll bygger på vetenskaplig grund. Den löpande texten som både är reflekterande och engagerande avbryts med faktarutor som ger exempel och fördjupningar. Helhetsbetyg: 5.Ulf Malmqvist, BTJ-häftet nr 5, 2023