Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Leka, prata, äta

Övningar för barn med särskilda behov

Ungefär ett barn i varje förskolegrupp har svårt att lära sig viktiga
färdigheter för livet. Övningarna i den här boken lär barn att: leka med andra barn, hantera övergångar och sociala regler, kommunicera bättre, förstå vad andra säger, sova bättre och äta mer varierat.

Läs mer...
Leka, prata, äta Leka, prata, äta
Leka, prata, äta

Leka, prata, äta

ISBN 9789127825123
Utkom 4 april 2020
ISBN
9789127825123
Typ
Häftad
Sidantal
214
Du har nått den maximala köpsumman.
Leka, prata, äta Leka, prata, äta
Leka, prata, äta
E-bok (Epub)

Leka, prata, äta

ISBN 9789127825130
Utkom 4 april 2020
ISBN
9789127825130
Typ
E-bok (Epub)
Sidantal
214
Du har nått den maximala köpsumman.

Ungefär ett barn i varje förskolegrupp har svårt att lära sig viktiga färdigheter för livet. Övningarna i den här boken lär barn att:

• leka med andra barn
• hantera övergångar och sociala regler
• kommunicera bättre
• förstå vad andra säger
• sova bättre
• äta mer varierat.

Du får följa tre barn i förskoleåldern – Joel 2 år, Emma 4 år och Said 6 år – som på ett stegvist och lekfullt sätt lär sig nya färdigheter med hjälp av sina föräldrar och pedagoger. Syftet är att barnen lättare ska inkluderas i förskolegruppen och att underlätta vardagspusslet hemma.

Erfarna psykologer och logopeder beskriver övningarna, som är baserade på evidensbaserade behandlingar. Övningarna har sedan prövats och anpassats av föräldrar och pedagoger så att de är lätta att använda.

Boken är skriven för föräldrar, pedagoger, psykologer, logopeder och andra som vill ge konkret hjälp till barn som behöver extra stöd.

Sagt om boken:

"Leka, prata, äta är en utmärkt handbok, välskriven och med härliga illustrationer, för föräldrar och pedagoger som söker övningar och hjälpsamma strategier för att träna på att äta varierat, leka med andra barn, uttrycka sin vilja, sova bättre, öva på turtagning m.m."
Therese Nordholm, BTJ-häftet nr 10, 2020

"Jag kan varmt rekommendera den här boken! En bok som går att lita på, som kan göra vardagen lättare och hjälpa barnet att uppnå sin utvecklingspotential."
Ur förordet av Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk
vetenskap, Karolinska institutet, KIND.

"Denna bok bör finnas i alla förskolor och npf-föräldrars hem! Den är tydlig, praktisk och täcker många områden som är svåra att hantera utan professionell hjälp."
Cecilie, mamma

"En lättläst bok som visar hur det svåra kan bli enkelt! Konkreta tips i vardagen för dig som möter barn i behov av särskilt stöd."
Lise-Lotte Hjalmar, specialpedagog och rektor

"Neurodiversitet gör vårt samhälle rikare! Den viktiga frågan idag är hur samhället kan ta sig an och lära av autistiska erfarenheter för att på så sätt bli rikare. Med hjälp av den här boken kan vi ta ett steg på den vägen."
Jonna Bornemark, mamma till ett barn med autism, docent i filosofi och lektor på Centrum för praktisk kunskap vid Södertörns högskola.

"Det första jag slogs av var hur enkel, lättförståelig men ändå övergripande boken är. Layouten med de korta styckena och bilderna gör också att boken känns lockande att läsa. Kommer lätt att ha nytta
av den som förskollärare!" 
Anna Svensson, förskollärare

"Strategierna hjälper barn att bli inkluderade och sedda, något som alla barn har rätt att få uppleva."
Elin, mamma

Lars Klintwall (red.) är leg. psykolog, fil.dr och lektor vid Stockholms universitet, där han bland annat undervisar i barnpsykoterapi och forskningsmetodik. Maria Olofsgård Jegéus (red.) är förälder till ett barn som i förskoleålder hade stor hjälp av den sorts övningar som beskrivs i boken.

Kapitelförfattare:
Anna Backman är leg. psykolog och doktorand vid Karolinska institutet. 
Hampus Bejnö är leg. psykolog och doktorand vid Stockholms universitet.
Bella Berg är leg. psykolog och beteendeanalytiker.
Tiina Holmberg Bergman är leg. psykolog, beteendeanalytiker och specialist i funktionshindrets psykologi.
Catrin Killander är leg. logoped, beteendeanalytiker och har en grundutbildning i kbt.
Ulrika Långh är leg.psykolog, leg. psykoterapeut, med.dr och beteendeanalytiker. 
Charlotte Scocco är leg. logoped, beteendeanalytiker och har en grundutbildning i kbt.
Dag Strömberg är leg. logoped och beteendeanalytiker.
Klara Wenneborg är leg. logoped och beteendeanalytiker.

Ungefär ett barn i varje förskolegrupp har svårt att lära sig viktiga färdigheter för livet. Övningarna i den här boken lär barn att:

• leka med andra barn
• hantera övergångar och sociala regler
• kommunicera bättre
• förstå vad andra säger
• sova bättre
• äta mer varierat.

Du får följa tre barn i förskoleåldern – Joel 2 år, Emma 4 år och Said 6 år – som på ett stegvist och lekfullt sätt lär sig nya färdigheter med hjälp av sina föräldrar och pedagoger. Syftet är att barnen lättare ska inkluderas i förskolegruppen och att underlätta vardagspusslet hemma.

Erfarna psykologer och logopeder beskriver övningarna, som är baserade på evidensbaserade behandlingar. Övningarna har sedan prövats och anpassats av föräldrar och pedagoger så att de är lätta att använda.

Boken är skriven för föräldrar, pedagoger, psykologer, logopeder och andra som vill ge konkret hjälp till barn som behöver extra stöd.

Sagt om boken:

"Leka, prata, äta är en utmärkt handbok, välskriven och med härliga illustrationer, för föräldrar och pedagoger som söker övningar och hjälpsamma strategier för att träna på att äta varierat, leka med andra barn, uttrycka sin vilja, sova bättre, öva på turtagning m.m."
Therese Nordholm, BTJ-häftet nr 10, 2020

"Jag kan varmt rekommendera den här boken! En bok som går att lita på, som kan göra vardagen lättare och hjälpa barnet att uppnå sin utvecklingspotential."
Ur förordet av Sven Bölte, professor i barn- och ungdomspsykiatrisk
vetenskap, Karolinska institutet, KIND.

"Denna bok bör finnas i alla förskolor och npf-föräldrars hem! Den är tydlig, praktisk och täcker många områden som är svåra att hantera utan professionell hjälp."
Cecilie, mamma

"En lättläst bok som visar hur det svåra kan bli enkelt! Konkreta tips i vardagen för dig som möter barn i behov av särskilt stöd."
Lise-Lotte Hjalmar, specialpedagog och rektor

"Neurodiversitet gör vårt samhälle rikare! Den viktiga frågan idag är hur samhället kan ta sig an och lära av autistiska erfarenheter för att på så sätt bli rikare. Med hjälp av den här boken kan vi ta ett steg på den vägen."
Jonna Bornemark, mamma till ett barn med autism, docent i filosofi och lektor på Centrum för praktisk kunskap vid Södertörns högskola.

"Det första jag slogs av var hur enkel, lättförståelig men ändå övergripande boken är. Layouten med de korta styckena och bilderna gör också att boken känns lockande att läsa. Kommer lätt att ha nytta
av den som förskollärare!" 
Anna Svensson, förskollärare

"Strategierna hjälper barn att bli inkluderade och sedda, något som alla barn har rätt att få uppleva."
Elin, mamma

Lars Klintwall (red.) är leg. psykolog, fil.dr och lektor vid Stockholms universitet, där han bland annat undervisar i barnpsykoterapi och forskningsmetodik. Maria Olofsgård Jegéus (red.) är förälder till ett barn som i förskoleålder hade stor hjälp av den sorts övningar som beskrivs i boken.

Kapitelförfattare:
Anna Backman är leg. psykolog och doktorand vid Karolinska institutet. 
Hampus Bejnö är leg. psykolog och doktorand vid Stockholms universitet.
Bella Berg är leg. psykolog och beteendeanalytiker.
Tiina Holmberg Bergman är leg. psykolog, beteendeanalytiker och specialist i funktionshindrets psykologi.
Catrin Killander är leg. logoped, beteendeanalytiker och har en grundutbildning i kbt.
Ulrika Långh är leg.psykolog, leg. psykoterapeut, med.dr och beteendeanalytiker. 
Charlotte Scocco är leg. logoped, beteendeanalytiker och har en grundutbildning i kbt.
Dag Strömberg är leg. logoped och beteendeanalytiker.
Klara Wenneborg är leg. logoped och beteendeanalytiker.

Andra intressanta titlar