Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Hantera, utvärdera och förändra

Med lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik

Äntligen kombineras verktyg från lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik till en pedagogisk helhet. Verktygen är uppdelade i tre olika verktygslådor: hantera, utvärdera och förändra. Alla dessa metoder måste samspela och ha samma mål: att personen lyckas så mycket som möjligt.

Läs mer...
Hantera, utvärdera och förändra Hantera, utvärdera och förändra
Hantera, utvärdera och förändra

Hantera, utvärdera och förändra

ISBN 9789127823303
Utkom 25 augusti 2018
ISBN
9789127823303
Typ
Häftad
Sidantal
200
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Äntligen kombineras verktyg från lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik till en pedagogisk helhet. Verktygen är uppdelade i tre olika verktygslådor: hantera, utvärdera och förändra. Som personal eller förälder behöver man behärska alla tre: I perioder av stress och kaos behöver man kunna hantera. Man behöver sedan kunna utvärdera orsaker till stress och kaos, men också ta reda på vilket stöd personen behöver. Sedan behöver vi kunna förändra, vilket ibland innebär träning, ibland förändring av den fysiska miljön och viktigast av allt: att förändra den pedagogiska ramen så att den anpassas efter personen.

Alla dessa metoder måste samspela och ha samma mål: att personen lyckas så mycket som möjligt. Vi som arbetar nära personen måste därför kunna individanpassa stöd och anpassningar efter personens behov - ett personcentrerat arbetssätt. Det handlar också om att kunna skilja på vad som är ens egna värderingar och vad den andra vill och behöver.

Nyckelbegrepp är autonomi, självkontroll, pedagogiskt kapital och inte minst etik.

Boken är skriven för dig som möter barn och vuxna med särskilda behov: i särskilda boenden, daglig verksamhet, assistans, särskola, skola eller hemma.

Äntligen kombineras verktyg från lågaffektivt bemötande och tydliggörande pedagogik till en pedagogisk helhet. Verktygen är uppdelade i tre olika verktygslådor: hantera, utvärdera och förändra. Som personal eller förälder behöver man behärska alla tre: I perioder av stress och kaos behöver man kunna hantera. Man behöver sedan kunna utvärdera orsaker till stress och kaos, men också ta reda på vilket stöd personen behöver. Sedan behöver vi kunna förändra, vilket ibland innebär träning, ibland förändring av den fysiska miljön och viktigast av allt: att förändra den pedagogiska ramen så att den anpassas efter personen.

Alla dessa metoder måste samspela och ha samma mål: att personen lyckas så mycket som möjligt. Vi som arbetar nära personen måste därför kunna individanpassa stöd och anpassningar efter personens behov - ett personcentrerat arbetssätt. Det handlar också om att kunna skilja på vad som är ens egna värderingar och vad den andra vill och behöver.

Nyckelbegrepp är autonomi, självkontroll, pedagogiskt kapital och inte minst etik.

Boken är skriven för dig som möter barn och vuxna med särskilda behov: i särskilda boenden, daglig verksamhet, assistans, särskola, skola eller hemma.