Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Undervisning i förskolan

- att skapa lärande undervisningsmiljöer

Undervisning i förskolan presenteras de vanligaste teorierna om lärande som används i förskolans verksamhet. Med exempel från vanliga förskoleaktiviteter visar författaren hur förskolläraren skapar olika undervisningsmiljöer genom att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Beroende på hur undervisningsmiljön utformas kan den stödja, försvåra eller till och med motverka barnens utveckling och lärande.

Läs mer...
Undervisning i förskolan Undervisning i förskolan
Undervisning i förskolan

Undervisning i förskolan

ISBN 9789127818392
Utkom 15 oktober 2017
ISBN
9789127818392
Typ
Häftad
Sidantal
202
Du har nått den maximala köpsumman.
Undervisning i förskolan Undervisning i förskolan
Undervisning i förskolan
Onlinekurs

Undervisning i förskolan

ISBN 9789127827295
Utkom 27 februari 2020
ISBN
9789127827295
Licenstid
365 dagar
Typ
Onlinekurs
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Den enskilda förskollärarens sätt att agera i vardagen påverkas av de teorier om undervisning och lärande hen arbetar utifrån. Genom att synliggöra de teoretiska utgångspunkterna blir det lättare att göra medvetna val av arbetssätt som stödjer och stärker lärandet hos barnen.

I Undervisning i förskolan presenteras de vanligaste teorierna om lärande som används i förskolans verksamhet. Med exempel från vanliga förskoleaktiviteter visar författaren hur förskolläraren skapar olika undervisningsmiljöer genom att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Beroende på hur undervisningsmiljön utformas kan den stödja, försvåra eller till och med motverka barnens utveckling och lärande.

I boken ges även exempel på didaktiska verktyg som kan användas för att stärka barns kognition. I slutet av varje kapitel finns rekommendationer till fördjupande läsning inom området samt reflektionsfrågor som kan användas vid utbildning eller arbetslagsarbete.

Undervisning i förskolan vänder sig i första hand till förskolelärare, förskolechefer och förskollärarstudenter.

Ann S. Pihlgren är fil.dr., lärarutbildare, förskole- och skolutvecklare i flera kommuner samt forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hon har arbetat som förskolechef och rektor, förvaltningschef och kvalitetsutvecklare för förskola och skola. Den 5 oktober 2020 tog hon emot Läromedelsförfattarnas pris i kategorin Kurslitteratur. 

Sagt om boken: 

I boken visar Pihlgren på hur den metodik och praxis som arbetslaget utgår från påverkar barns lärande. Genom en grundlig teoretisk genomgång, starkt kopplad till praktiken, medvetandegör hon pedagogerna om detta och ger exempel på hur det går att arbeta med en målstyrning och medvetenhet i sitt arbetssätt. (...) Boken ger en reflekterande spegel av det egna arbetssättet och är ett utmärkt fortbildningsredskap för arbetslag och förskolor samtidigt som den ger lärarstudenten en vetenskaplig bas att bygga sitt yrkesliv på.

Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 2, 2018

Den enskilda förskollärarens sätt att agera i vardagen påverkas av de teorier om undervisning och lärande hen arbetar utifrån. Genom att synliggöra de teoretiska utgångspunkterna blir det lättare att göra medvetna val av arbetssätt som stödjer och stärker lärandet hos barnen.

I Undervisning i förskolan presenteras de vanligaste teorierna om lärande som används i förskolans verksamhet. Med exempel från vanliga förskoleaktiviteter visar författaren hur förskolläraren skapar olika undervisningsmiljöer genom att planera och genomföra sin undervisning på olika sätt. Beroende på hur undervisningsmiljön utformas kan den stödja, försvåra eller till och med motverka barnens utveckling och lärande.

I boken ges även exempel på didaktiska verktyg som kan användas för att stärka barns kognition. I slutet av varje kapitel finns rekommendationer till fördjupande läsning inom området samt reflektionsfrågor som kan användas vid utbildning eller arbetslagsarbete.

Undervisning i förskolan vänder sig i första hand till förskolelärare, förskolechefer och förskollärarstudenter.

Ann S. Pihlgren är fil.dr., lärarutbildare, förskole- och skolutvecklare i flera kommuner samt forskningsledare vid Ignite Research Institute. Hon har arbetat som förskolechef och rektor, förvaltningschef och kvalitetsutvecklare för förskola och skola. Den 5 oktober 2020 tog hon emot Läromedelsförfattarnas pris i kategorin Kurslitteratur. 

Sagt om boken: 

I boken visar Pihlgren på hur den metodik och praxis som arbetslaget utgår från påverkar barns lärande. Genom en grundlig teoretisk genomgång, starkt kopplad till praktiken, medvetandegör hon pedagogerna om detta och ger exempel på hur det går att arbeta med en målstyrning och medvetenhet i sitt arbetssätt. (...) Boken ger en reflekterande spegel av det egna arbetssättet och är ett utmärkt fortbildningsredskap för arbetslag och förskolor samtidigt som den ger lärarstudenten en vetenskaplig bas att bygga sitt yrkesliv på.

Ulf Mårtensson, BTJ-häftet nr 2, 2018