Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Hur vi lär

Av John Hattie och Gregory Yates. Översatt av Karin Ashing

Boken Hur vi lär – synligt lärande och vetskapen om våra lärprocesser bygger vidare på professor John Hatties imponerande forskningsöversikt Synligt lärande om vad som påverkar elevers studieresultat. Tillsammans med Gregory Yates beskriver Hattie hur hur våra lärprocesser går till. Hur vi lär riktar sig främst till lärare och lärarstuderande.  

Läs mer...
Hur vi lär Hur vi lär
Hur vi lär

Hur vi lär

ISBN 9789127138568
Utkom 17 november 2014
ISBN
9789127138568
Typ
Häftad
Sidantal
425
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Boken Hur vi lär – synligt lärande och vetskapen om våra lärprocesser bygger vidare på professor John Hatties imponerande forskningsöversikt Synligt lärande om vad som påverkar elevers studieresultat. Tillsammans med Gregory Yates beskriver Hattie hur hur våra lärprocesser går till. Några av de frågeställningar som tas upp i Hur vi lär är t.ex. lärares personlighet, hur kunskap lagras och effekterna av kognitiv belastning, återkopp­lingens betydelse, tänka snabbt och tänka långsamt, multitasking och myter om hur människor lär sig.

Hur vi lär består av tre delar – Lärande i klassrummet, Lärandets grunder, och Känn dig själv. I de första delarna redogör John Hattie och Gregory Yates för de kognitiva byggstenarna för kunskapsin­hämtning och den sista delen utforskar betydelsen av självförtroende och självkännedom i lärprocessen. I anslutning till varje kapitel finns instuderingsfrågor och rekommendationer för vidare läsning.

Hur vi lär riktar sig till lärare och lärarstuderande, men även till skolledare, föräldrar, studenter och andra som vill veta mer om vetenskapen om våra lärprocesser. 

Hur vi lär är utförlig, aktuell och försedd med mängder av referenser. Den är viktig inte minst med tanke på de omfattande diskussionerna i Sverige f.n angående bl. a. elevernas resultat samt lärarnas situation och status.

Ulf Viklund, BTJ-häftet nr 9 2015

Boken Hur vi lär – synligt lärande och vetskapen om våra lärprocesser bygger vidare på professor John Hatties imponerande forskningsöversikt Synligt lärande om vad som påverkar elevers studieresultat. Tillsammans med Gregory Yates beskriver Hattie hur hur våra lärprocesser går till. Några av de frågeställningar som tas upp i Hur vi lär är t.ex. lärares personlighet, hur kunskap lagras och effekterna av kognitiv belastning, återkopp­lingens betydelse, tänka snabbt och tänka långsamt, multitasking och myter om hur människor lär sig.

Hur vi lär består av tre delar – Lärande i klassrummet, Lärandets grunder, och Känn dig själv. I de första delarna redogör John Hattie och Gregory Yates för de kognitiva byggstenarna för kunskapsin­hämtning och den sista delen utforskar betydelsen av självförtroende och självkännedom i lärprocessen. I anslutning till varje kapitel finns instuderingsfrågor och rekommendationer för vidare läsning.

Hur vi lär riktar sig till lärare och lärarstuderande, men även till skolledare, föräldrar, studenter och andra som vill veta mer om vetenskapen om våra lärprocesser. 

Hur vi lär är utförlig, aktuell och försedd med mängder av referenser. Den är viktig inte minst med tanke på de omfattande diskussionerna i Sverige f.n angående bl. a. elevernas resultat samt lärarnas situation och status.

Ulf Viklund, BTJ-häftet nr 9 2015