Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Att skriva faktatexter

Medveten och explicit skrivundervisning

Att skriva faktatexter är en forskningsanknuten metodbok om att undervisa i skrivstrategier. Den kanadensiska skolutvecklaren Adrienne Gear visar hur läraren både kan utveckla sina kunskaper om texter och skrivande och strukturera sin undervisning så att eleverna förstår hur de ska tänka för att skriva faktatexter som fångar och engagerar läsaren.

Läs mer...
Att skriva faktatexter Att skriva faktatexter
Att skriva faktatexter

Att skriva faktatexter

ISBN 9789127140363
Utkom 21 mars 2016
ISBN
9789127140363
Typ
Häftad
Sidantal
256
Du har nått den maximala köpsumman.

Andra intressanta titlar

Att skriva faktatexter är en forskningsanknuten metodbok om att undervisa i skrivstrategier. Adrienne Gear visar hur läraren både kan utveckla sina kunskaper om texter och skrivande och strukturera sin undervisning så att eleverna förstår hur de ska tänka för att skriva faktatexter som fångar och engagerar läsaren.

I boken Att skriva faktatexter beskriver författaren hur hon planerar och genomför lektioner där elever arbetar med skrivande av olika sorters faktatexter. De texter som tas upp är: beskrivande, instruerande, jämförande, argumenterande, förklarande och rapporterande texter. Frågorna vad vi ska skriva och hur vi ska skriva behandlas i lektionsplanerna, kopieringsunderlagen och de rekommenderade mönsterböckerna som presenteras i boken. Dessutom främjas en skrivundervisning med fokus på syfte och mål i varje lektion som medvetandegör eleverna om varför vi skriver. På så sätt blir läsaren på mottagarsidan av varje text lika viktig som skrivandet i sig.

I ingen annan form av skrivande är mottagarens behov av anpassat innehåll och förståelse viktigare än i faktatexter. Boken Att skriva faktatexter visar dig som lärare hur du kan hjälpa dina elever att anpassa skrivandet till läsarens behov.

Varje genre har ett eget kapitel med genrens syfte, form, språkliga särdrag, skrivtekniker och bedömning. Boken är en konkret metodbok som grundar sig på forskning. Till varje genre finns en generös bank av lektioner för läraren att följa och med tillhörande mallar som kan hämtas som pdf för utskrift på förlagets hemsida. I första hand vänder sig boken till verksamma lärare i åk 1-6 och till lärarutbildningen.
Marianne Petrén, BTJ-häftet nr 11, 2016

Att skriva faktatexter är en forskningsanknuten metodbok om att undervisa i skrivstrategier. Adrienne Gear visar hur läraren både kan utveckla sina kunskaper om texter och skrivande och strukturera sin undervisning så att eleverna förstår hur de ska tänka för att skriva faktatexter som fångar och engagerar läsaren.

I boken Att skriva faktatexter beskriver författaren hur hon planerar och genomför lektioner där elever arbetar med skrivande av olika sorters faktatexter. De texter som tas upp är: beskrivande, instruerande, jämförande, argumenterande, förklarande och rapporterande texter. Frågorna vad vi ska skriva och hur vi ska skriva behandlas i lektionsplanerna, kopieringsunderlagen och de rekommenderade mönsterböckerna som presenteras i boken. Dessutom främjas en skrivundervisning med fokus på syfte och mål i varje lektion som medvetandegör eleverna om varför vi skriver. På så sätt blir läsaren på mottagarsidan av varje text lika viktig som skrivandet i sig.

I ingen annan form av skrivande är mottagarens behov av anpassat innehåll och förståelse viktigare än i faktatexter. Boken Att skriva faktatexter visar dig som lärare hur du kan hjälpa dina elever att anpassa skrivandet till läsarens behov.

Varje genre har ett eget kapitel med genrens syfte, form, språkliga särdrag, skrivtekniker och bedömning. Boken är en konkret metodbok som grundar sig på forskning. Till varje genre finns en generös bank av lektioner för läraren att följa och med tillhörande mallar som kan hämtas som pdf för utskrift på förlagets hemsida. I första hand vänder sig boken till verksamma lärare i åk 1-6 och till lärarutbildningen.
Marianne Petrén, BTJ-häftet nr 11, 2016