Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Att motverka rasism

i förskolan och skolan

Förskolan och skolan har ett tydligt uppdrag att motverka rasism. Samtidigt visar forskning att rasism tar sig en rad olika uttryck på olika nivåer, och får allvarliga konsekvenser. I den här boken beskrivs förskolans och skolans uppdrag att motverka rasism. Här behandlas också olika sätt att förstå och analysera rasism, och hur rasism kan komma till uttryck i pedagogisk verksamhet. 

Läs mer...
Att motverka rasism Att motverka rasism
Att motverka rasism

Att motverka rasism

ISBN 9789127819894
Utkom 20 juli 2017
ISBN
9789127819894
Typ
Inbunden
Sidantal
170
Du har nått den maximala köpsumman.

Förskolan och skolan har ett tydligt uppdrag att motverka rasism. Samtidigt visar forskning att rasism tar sig en rad olika uttryck på olika nivåer, och får allvarliga konsekvenser för de barn och elever som utsätts. Rasistiska föreställningar, handlingar och strukturer gör att vissa löper högre risk än andra att utsättas för kränkningar och diskriminering. Därmed motverkar rasism barns och elevers likvärdiga möjligheter att lära och utvecklas.

Behoven av insatser för att motverka rasism är stora. I boken beskrivs förskolans och skolans uppdrag att motverka rasism. Här behandlas också olika sätt att förstå och analysera rasism, och hur rasism kan komma till uttryck i pedagogisk verksamhet. Författarna redogör för en bred palett av arbetssätt som kan användas för att motverka olika former av rasism i förskolan och skolan – från normkritik, interkulturell och frigörande pedagogik till kunskapsutvecklande, demokratiska och relationella arbetssätt.

Emma Arneback är lektor i pedagogik och har en bakgrund som gymnasielärare i samhällskunskap och historia. I sin forskning intresserar hon sig för värdefrågor i olika utbildningskontexter, med ett specifikt fokus på rasism och antirasism i skolan.

Jan Jämte är doktor i statsvetenskap och lektor i samhällskunskap vid Örebro universitet, med en bakgrund som journalist och gymnasielärare i samhällskunskap och mediekunskap. Han har forskat om olika former av arbete för att motverka rasism, både i det civila samhället och inom skolan.

Förskolan och skolan har ett tydligt uppdrag att motverka rasism. Samtidigt visar forskning att rasism tar sig en rad olika uttryck på olika nivåer, och får allvarliga konsekvenser för de barn och elever som utsätts. Rasistiska föreställningar, handlingar och strukturer gör att vissa löper högre risk än andra att utsättas för kränkningar och diskriminering. Därmed motverkar rasism barns och elevers likvärdiga möjligheter att lära och utvecklas.

Behoven av insatser för att motverka rasism är stora. I boken beskrivs förskolans och skolans uppdrag att motverka rasism. Här behandlas också olika sätt att förstå och analysera rasism, och hur rasism kan komma till uttryck i pedagogisk verksamhet. Författarna redogör för en bred palett av arbetssätt som kan användas för att motverka olika former av rasism i förskolan och skolan – från normkritik, interkulturell och frigörande pedagogik till kunskapsutvecklande, demokratiska och relationella arbetssätt.

Emma Arneback är lektor i pedagogik och har en bakgrund som gymnasielärare i samhällskunskap och historia. I sin forskning intresserar hon sig för värdefrågor i olika utbildningskontexter, med ett specifikt fokus på rasism och antirasism i skolan.

Jan Jämte är doktor i statsvetenskap och lektor i samhällskunskap vid Örebro universitet, med en bakgrund som journalist och gymnasielärare i samhällskunskap och mediekunskap. Han har forskat om olika former av arbete för att motverka rasism, både i det civila samhället och inom skolan.

Det är en mycket bra, genomarbetad och välskriven bok att använda för personalgrupper och utbildningar inom skola och förskola. Inbjudande och lättöverskådlig layout samt bra referenslista. Therese Nordholm, BTJ-häftet nr 22, 2017

Andra intressanta titlar