Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Autism och ADHD i gymnasiet

Tydliggörande pedagogik

Boken Autism och ADHD i gymnasiet förklarar elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas och framför allt hur du kan anpassa undervisningen så att gymnasieskolan blir begriplig, hanterbar och meningsfull för alla elever. Handboken vänder sig till gymnasielärare, skolledare, specialpedagoger och elevhälsoteam.

Läs mer...
Autism och ADHD i gymnasiet Autism och ADHD i gymnasiet
Autism och ADHD i gymnasiet

Autism och ADHD i gymnasiet

ISBN 9789127824683
Utkom 12 augusti 2019
ISBN
9789127824683
Typ
Häftad
Sidantal
208
Du har nått den maximala köpsumman.

Alla förväntas gå gymnasiet, men en stor grupp misslyckas med att ta sin examen. För många beror det på svårigheter i planeringen för att nå långsiktiga mål eller bristande koncentrationsförmåga. Boken Autism och ADHD i gymnasiet förklarar elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas och framför allt hur du kan anpassa undervisningen så att gymnasieskolan blir begriplig, hanterbar och meningsfull för alla elever. Den praktiska handboken Autism och ADHD i gymnasiet – tydliggörande pedagogik vänder sig till gymnasielärare, skolledare, specialpedagoger och elevhälsoteam.

Om författarna

David Edfelt är leg. psykolog, handledare och utbildare. Ann Lindgren är gymnasielärare med lång erfarenhet inom psykiatrin. Annelie Karlsson är specialpedagog och rektor med erfarenhet från vuxenutbildning, gymnasiet och gymnasiesärskolan. Anna Sjölund är beteendevetare, grundutbildad psykoterapeut och handledare.

Sagt om boken

"Boken rekommenderas! Dess styrka är den konkreta utformningen som förmedlar hur en lärmiljö kan anpassas för att göra skolvardagen begriplig och motivationsskapande för elever och bidra till att ta tillvara energi och åstadkomma harmoni för den enskilde."
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 20, 2019.

Alla förväntas gå gymnasiet, men en stor grupp misslyckas med att ta sin examen. För många beror det på svårigheter i planeringen för att nå långsiktiga mål eller bristande koncentrationsförmåga. Boken Autism och ADHD i gymnasiet förklarar elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas och framför allt hur du kan anpassa undervisningen så att gymnasieskolan blir begriplig, hanterbar och meningsfull för alla elever. Den praktiska handboken Autism och ADHD i gymnasiet – tydliggörande pedagogik vänder sig till gymnasielärare, skolledare, specialpedagoger och elevhälsoteam.

Om författarna

David Edfelt är leg. psykolog, handledare och utbildare. Ann Lindgren är gymnasielärare med lång erfarenhet inom psykiatrin. Annelie Karlsson är specialpedagog och rektor med erfarenhet från vuxenutbildning, gymnasiet och gymnasiesärskolan. Anna Sjölund är beteendevetare, grundutbildad psykoterapeut och handledare.

Sagt om boken

"Boken rekommenderas! Dess styrka är den konkreta utformningen som förmedlar hur en lärmiljö kan anpassas för att göra skolvardagen begriplig och motivationsskapande för elever och bidra till att ta tillvara energi och åstadkomma harmoni för den enskilde."
Katharina Jacobsson, BTJ-häftet nr 20, 2019.

Andra titlar inom tydliggörande pedagogik

Andra titlar inom tydliggörande pedagogik

Autism och ADHD i fritidshemmet

Den här praktiska handboken visar hur tydliggörande pedagogik kan göra fritidshemstiden begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker som visuella stöd, scheman och tydliga instruktioner kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och anpassa undervisningen och lärmiljön på fritidshemmet.

Läs mer

Autism och ADHD i skolan

I boken Autism och adhd i skolan – handbok i tydliggörande pedagogik förklarar författarna elevernas ojämna förmågor och svårigheter, hur de kan upptäckas i skolan  och framför allt hur du med tydliggörande pedagogik kan anpassa undervisningen och skoldagen.  Med tydliggörande pedagogik blir skolan begriplig, hanterbar och meningsfull. Tack vare enkla tekniker kan du kompensera för nedsatta funktionsförmågor och dra nytta av elevernas styrkor, så att dina elever kan nå kunskapsmålen.

Läs mer

Få familjen att funka

Få familjen att funka är en praktisk handbok som visar hur du som förälder kan underlätta för ditt barn eller din tonåring i vardagen hemma. En viktig nyckel är att hjälpa barnet att förstå vad som ska hända, hur, när, var och varför. Boken visar hur tillvaron kan visualiseras med hjälp av praktiska hjälpmedel såsom veckoscheman, checklistor och tydliga steg-för-steg-instruktioner. Allt för att göra vardagen mer hanterbar och harmonisk för både dig och ditt barn. 

Läs mer

Tydliggörande pedagogik i förskolan

I Tydliggörande pedagogik i förskolan fångar författarna upp barnens ojämna förmågor och svårigheter, tar fasta på deras styrkor och framför allt förklarar de hur du kan arbeta för att få med dig alla barn i barngruppen.

Läs mer

Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning

Hur ser vi till att alla som studerar i vuxen ålder får en chans att lyckas i sina studier? Tydliggörande pedagogik i vuxenutbildning visar hur lärmiljön och undervisningen kan anpassas för att göra fler situationer och uppgifter begripliga, hanterbara och meningsfulla för alla studenter, med eller utan diagnos. Handboken vänder sig till lärare, skolledare, specialpedagoger, studie- och yrkesvägledare och verksamma inom sfi, folkhögskola, yrkeshögskola och andra former av vuxenutbildning.

Läs mer

Andra intressanta titlar