Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Anna Lorentzon, introduktionsprogrammet i Uddevalla (gymnasiet) har besökt gymnasieskolan Lycée Stanislas, i Wissembourg, Frankrike för att få ökad kunskap om det specialpedagogiska arbetet runt elever i behov av särskilt stöd i samband med den franska motsvarigheten till arbetsplatsförlagt lärande inom yrkesutbildningen. 

Vilken är din viktigaste lärdom från resan? 

- Resan har lett till att jag reflekterar mera kring dövas förutsättningar i skola, arbetsliv och samhälle och de risker de löper att exkluderas. Min syn på teckenspråk som ett fullvärdigt minoritetsspråk har förändrats.

- Dessutom har jag haft förmånen att göra flera studiebesök med ett specialpedagogiskt fokus. För mig har det varit berikande att möta och dela erfarenheter med pedagoger och skolledare från olika verksamheter i ett annat land, och då inte bara från gymnasial yrkesutbildning som annars är min arena. Att ges möjlighet att tillbringa flera veckor på plats var förmånligt för att hinna ta del av så pass mycket. 

På vilket sätt kan du dela med dig av dina intryck/lärdomar till kollegor?

- Väl tillbaka har jag delat mina erfarenheter med specialpedagoger, professioner ur elevhälsan och undervisande lärare både inom och utanför den egna organisationen. 

Om du hade möjlighet till en ny fortbildningsresa, vad skulle du då göra?

- Jag skulle önska flera möten med representanter och handledare som tar emot elever inom gymnasial yrkesutbildning för arbetsplatsförlagt lärande. Jag skulle vilja lära mig mer om hur de tar emot ungdomar i behov av särskilt stöd i sina verksamheter.