Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

 

Hej Simon!

Tre frågor till Simon Hjort som är lektor och lärare och som arbetar med undervisningsförbättring i Linköpings kommun, nu aktuell med Fördjupa elevers lärande – handbok i undervisningsanalys.

Vad är egentligen undervisningsanalys?
Om du undervisar elever ägnar du dig sannolikt redan åt någon form av analys av det du gör i klassrummet. Efter en lektion eller ett genomfört moment kanske du funderar över hur väl upplägget fungerade för olika elever och vilka förändringar du skulle kunna göra. Detta kan göras mer eller mindre strukturerat, och genom att bryta ner det vi undersöker i mindre delar hjälper det oss att förstå vad vi skulle kunna prova för att uppnå förbättringar. Ju mer specifikt vi kan identifiera och förstå vilka utvecklingsområden som finns, desto klarare ser vi tänkbara lösningar (och vägar framåt).

Varför är det viktigt med undervisningsanalys?
Det finns många olika faktorer som bidrar till lärandet, men av det som vi kan påverka så spelar undervisningskvaliteten störst roll. Undervisningsanalysen handlar därför om att undersöka det vi gör i klassrummet för att hitta justeringar som vi tänker i förlängningen kan gynna eleverna. Som en hjälp har vi tagit fram sju dimensioner av undervisning som pekar ut olika områden att fokusera på i analysen. Avsikten är att ringa in områden som är avgörande för elevernas lärande och där det därför finns möjligheter att hitta lämpliga justeringar. Tanken är att det ska bli så tydligt som möjligt varför dimensionen är viktig för lärandet och vad som är betydelsefullt att tänka på i undervisningen. På så vis blir det förhoppningsvis enklare för dig att komma fram till hur du kan göra för att förbättra din undervisning.

På vilket sätt kan dina böcker hjälpa lärare att utveckla sin egen undervisning?
Tanken är att böckerna ska stötta dig som lärare i att fördjupa det du sannolikt redan gör. Vi vill med andra ord att undervisningsanalysen ska passa in i ditt dagliga arbete i klassrummet och inte vara ett tidskrävande sidoprojekt. Därför förespråkar vi ett tankesätt som passar med att planera, genomföra och utvärdera din vardagliga undervisning. Det är när du gör det du redan gör som förhållningssätten och strategierna i böckerna kommer till användning. Tricket är att höja blicken och försöka ta det till nästa nivå.

Simon Hjorts böcker

Simon Hjorts böcker

Fördjupa elevers lärande

Fördjupa elevers lärande ger dig en praktisk modell för att identifiera förbättringsområden och konkreta verktyg för att utveckla din undervisning. Med stöd i forskning och mångårig erfarenhet lyfts här sju centrala dimensioner fram, kompletterade med evidensbaserade lärstrategier och klassrumsnära perspektiv.

Läs mer

Från tyckare till tänkare

En av de viktigaste men svåraste utmaningarna för lärare är att utveckla sina elevers förmåga att kritiskt granska information och dra belagda slutsatser och föra underbyggda resonemang. Kort sagt: att få dem att gå från att vara ”tyckare till tänkare”.

 

Läs mer

Effektiv undervisning

Effektiv undervisning – meningsfullt lärande handlar om läraryrkets mest centrala frågor och utmaningar. Typiska situationer ur den svenska skolvardagen belyses utifrån ledande forskning. Över 100 konkreta verktyg, metoder och möjliga förhållningssätt diskuteras utifrån grundtanken att lärarens yrke är komplext och utmanande, men också utvecklande och meningsfullt.

 

Läs mer

Kostnadsfri kompetensutveckling

Kostnadsfri kompetensutveckling