Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Räkna ungefär A

Idag fick eleverna ser hur de kan ha användning av avrundning när de gör överslagsräkning. En elev sa ”Nu vet jag hur jag ska göra för att ta reda på om pengarna räcker när jag handlar”.

Räkna ungefär B

Vi fortsatte med att räkna med avrundning. Här tyckte eleverna det var lite klurigt då ”de inte visste vad ett hekto är”. Som tur är kan vi lösa uppgifterna ändå.

Talpyramider

Kanske en av de roligaste uppgifterna i matematiken! Det tyckte eleverna också. Här arbetar eleverna år flera olika håll. Först tyckte några elever det var lite klurigt men så fort de vi stödfrågor av mig och gjort några tal sa flera de berömda orden ”Aha! Nu fattar jag”.

Veckans kluring

Veckans kluring löste eleverna lätt! Så roligt att se så många lyckas. Många elever ritade lösningen men många löste det med en aritmetisk lösning.

Vi avslutade veckan med Check out. I mitt arbetslag skriver alla eleverna i årskursen provet samtidigt. Det innebär att vi bryter schemat och tre klasser har provet samtidigt. Både elever och lärare trivs med det här arbetssättet.