Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Vecka 3

Lektion 1

Samma omkrets

Första frågan som dyker upp i bildspelet var svår att förstå för många elever. Vi fick bryta ner frågan i flera steg. När de väl förstått frågan arbetade de i par för att ta reda på vilken den minsta möjliga bredden kunde vara. Eleverna tyckte det var roligt och när de hittat mönstret i bildspelet så gick uppgiften väldigt lätt att göra i lektionsboken.

Tips! Uppmuntra eleverna att tänka i mönster. Börja med bredden 1 cm. Vad blir då längden?

Uppgift 12: Uppgiften var lite klurig att förstå men när jag sa att de ska tänka att de lägger bitarna som pussel var det många ”aha” i klassrummet!

Lektion 2

Sträckor B

Här får eleverna repetera längdenheter! Många har redan arbetat med liknande uppgifter på Flexwebben. Några elever behövde en enhetsomvandlingslista som stöd. Jag har några som jag laminerat och delar ut till de elever som behöver.

Uppgift 14 i arbetsboken tyckte eleverna var rolig att arbeta med. Många elever räknade och räknade men tappade lätt bort sig. Vi gick igenom att det är bra att räkna i rader/våningsplan och att de ska skriva ner antalet för att inte tappa räkningen.

Tips! Uppgift 13: Uppmuntra eleverna till att omvandla de andra enheterna till den enheten svaret ska anges i.

Tips! Bygg ihop en färdig figur att ha som stöd till de elever som behöver.

Lektion 3

Vinklar

Bra med repetition då många elever fortfarande har uppfattningen att vinkeln blir större av att benen är det.

Tips: Titta på vinkeln som är 90 grader. Uppmuntra eleverna till att ha den som referens när de storleksordnar vinklarna.

Kluring

Jättemånga elever gör det klassiska misstaget att bara dela rektangelns omkrets i hälften och får svaret 9 cm. Det här är bra för då kan vi prata om det och jämföra de olika svaren.