Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Lektion 1

I lektionsboken var det många elever som tyckte det var svårt med hur många gram 1/1000 kg och 1/10 kg var. Det hjälpte lite när jag sa ett tusendelskilo ett tiondelskilo. Vi arbetade mycket med prefixen att kilo betyder tusen, hekto hundra.

Tips! Uppmuntra elever till att använda tabellen de gjort tidigare som stöd.

Lektion 2

Nu fick eleverna arbeta lite kreativt och vi fick se många olika lösningar i lektionsboken. Några elever valde en enkel lösning medans några gjorde en väldig blandning som de nästan hade svårt att få till rätt.

På uppgift 18 i lektionsboken utmanade jag eleverna till att försöka ta hänsyn till vikterna storlek.

Tips! Omvandla till samma enhet för att lättare kunna jämföra.

Lektion 3

Åter till klockan och tid! Även om eleverna kan klockan är det svårt för många elever att rita in minut och timvisare. Bra att få öva!

Tips! Låt eleverna jämför sina svar med en kompis. Där upptäckte några elever att det var svårt att se om det var minut eller timvisare då de hade gjort dem lika långa.

Kluring 4

Många elever löste problemet genom att de började med att alla fick lika många och sen fördelade de om.