Lektion 1
Check-in
Vi började med att titta på bilden. Där hittade eleverna en massa matematik:
Måttbandet väger cirka 2-300 gram.
På måttbandet finns det prickar 2/7 är svarta.
Måttenheter som cm och mm.
Man kan mäta med måttbandet – det är som en linjal.
Geometriska former.
Kan räkna omkretsen och arean på rektangeln i mitten.
Lektion 2
Eleverna förstod väldigt snabbt hur de skulle tänka men många vill få det till att Anton drack 2 glas eller 2 liter juice till frukost. Sista bilden på hinken var det många som tänkte deciliter istället för liter. Det var även många elever som förkortar sekunder som "sek". Bra med elevuppgiften på slutet där många hade koll på att det handlade om svenska kronor. En elev sa då: Anna springer 60 meter på 10,2 svenska kronor. Det går ju inte.
Eleverna ska i lektionsboken sortera in de olika enheterna under rätt rubrik. Den här tabellen har de användning av senare i kapitlet.
Tips! Gå igenom vad millenium, sekel, decennium och kvartal betyder. Många elever kunde inte det.
Lektion 3
Efter genomgången skrev eleverna ner en tabell i sina räknehäften.
1 m |
10 dm |
100 cm |
1 000 mm |
|
1 dm |
10 cm |
100 mm |
|
|
1 cm |
10 mm |
Tabellen har eleverna som stöd om de behöver det.
Tips! Uppmuntra eleverna till att omvandla alla måttangivelser till en gemensam enhet.
Kluring 1
Eleverna gjorde de olika lösningarna på whiteboarden och sen tittade vi tillsammans på några exempel på tavlan. Här är några exempel som vi tittade på.