Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Här kan du läsa mer om våra programpunkter under dagen. 

Tomas Riad & Maria Lim Falk  
Läsförmåga för alla
 
 

Läsförmågan sjunker bland unga läsare. Tomas och Maria utforskar vad som kan behöva göras för att stärka den tekniska sidan av läsningen, både för elever med svenska som förstaspråk och elever med svenska som andraspråk. Med föreläsningen vill Tomas och Maria höja medvetenheten om läsavkodningens betydelse för läsförmågan.

Dr. Murray Gadd
Making Links Between Reading & Writing
(föreläsningen ges på engelska)

This lecture is about building teacher knowledge about the importance of and ways of making links between reading and writing. In particular, it will focus on:
- what reading-writing links look like within a classroom
- the importance of teachers making reading-writing links with their students
- how teachers can promote reading-writing links with their students in authentic teaching and learning contexts.

Murray’s lecture will be practical in nature and illustrated by a range of classroom examples taken from his work both in New Zealand and Sweden.

Camilla Nilvius
Evidensbaserad läs- och skrivundervisning inom RTI

Syftet med föreläsningen är att sprida kunskap om RTI-modellen (Response To Intervention) och hur den kan fungera när det kommer till tidig upptäckt och tidiga insatser avseende elevers läsutveckling. Camilla presenterar konkreta exempel på hur skolor kan arbeta med RTI i praktiken under de första skolåren.

 

Lena Lind Palicki
Vad pratar vi (egentligen) om när vi pratar om språk?  –  Om hen, dom och andra debatterade språkfrågor 

Vem bestämde att man skulle skriva på det här viset? När ändrades det? Varför gäller inte regeln jag fick lära mig i skolan längre? Och varför väcker vissa språkfrågor så starka känslor? Till skillnad från matematikens lagar är språkets regler fulla av undantag, av starka böjningar, variationer och oregelbundenheter. Dessa normer är dessutom i ständig förändring. Lenas föreläsning har fokus på språkfrågorna vi älskar att diskutera. Vad är det vi egentligen pratar om när vi pratar om språk? 

 

Helén Egerhag
Att främja läsutveckling i svenska som andraspråk

Elever som läser på svenska som andraspråk behöver stöd i läsningen i högre grad än elever som läser på svenska som förstaspråk. Föreläsningen beskriver resultaten i Heléns avhandling. I avhandlingen ligger fokus på tidig läsutveckling på ett andraspråk. Bland annat lyfter hon vikten av differentierad läsundervisning i ett andraspråksperspektiv och tidiga insatser och systematiskt stöd till de elever som behöver det.

 

 

Eileen Tadi
Ljuda, flyg, läs – läsinlärning i förskoleklass

Eileen beskriver sitt arbete med läsinlärning i en förskoleklass där de flesta elever har svenska som andraspråk. Vilka metoder i hennes undervisning hjälper eleverna att knäcka läskoden? Syftet med presentationen är att dela med sig av de strategier Eileen använder för att stödja sina elever i att utveckla läsförmåga. 

 

Veronica Lundin Sköldqvist
Utveckla språket med skönlitteratur

Hur kan vi arbeta med skönlitteratur med nyanlända elever? Hur aktiverar vi eleverna för att de ska kunna hänga med och känna sig delaktiga i läsningen? Och hur får vi dem att våga reflektera och använda sina tankar och känslor kring bokens innehåll? Veronica delar med sig av sina erfarenheter och visar med olika klassrumsnära exempel.

Renate Murken & Emelie Ahrens
Att förstå det man läser

Hur arbetar man med läsning i ett klassrum där elevernas språknivå varierar – där några elever är nyanlända och andra födda i Sverige? Hur stöttar man alla elever till att bli goda läsare? Renates och Emelies klasser kom första respektive sjätte plats i Den stora läsutmaningen 2023. De vill med sin presentation inspirera lärare till att öka läsengagemanget hos alla elever. 

Kim Sjöberg
Läsengagemang på fritidshemmet

Elever lägger inte bara allt mindre tid på att läsa, de har också utmaningar att förstå vad de läser. Eftersom det för många elever inte räcker med den läsning som sker inom skolans ramar behöver vi skapa förutsättningar för läsning hela dagen. Skola, fritidshem och fritid – tillsammans. Kim visar och inspirerar med konkreta förslag hur det här kan gå till.