Det viktigaste stöd du kan ge dina elever för att de ska utveckla sitt läsande är att tillsammans läsa och samtala kring texter. På så sätt får de både kognitiva och språkliga stödstrukturer. En bra formel att utgå från i arbetet med läsförståelse är den utökade didaktiska formeln för läsförståelse:
läsning = avkodning × förståelse + motivation + aktivitet
För att utveckla läsförståelse krävs att eleven:
- kan avkoda texten
- har tillräcklig ordförståelse
- använder lässtrategier
- aktiverar sina erfarenheter kring det ämne texten handlar om
- aktiverar sina tidigare erfarenheter av texttypen.
Utveckla elevernas läsförståelse!
En elev som läser med god läsförståelse klarar dels att läsa som avkoppling, dels att läsa eftertänksamt med kritisk urskiljning. Eleven kan också använda läsning för att hämta information.
I kursplanerna i svenska och svenska som andraspråk uttrycks att elever från skolstarten ska lära sig strategier. Där nämns lässtrategier för att förstå och tolka texter, strategier för att skriva olika typer av texter samt språkliga strategier för att minnas och lära, till exempel att skriva ner något man talat om.
Lässtrategier för förståelse är de mentala verktyg eleven behöver bli utrustad med för ett livslångt lärande. De kan liknas vid de verktyg som finns i en snickares verktygslåda. Det hjälper inte att använda en stjärnskruvmejsel om det ska borras ett hål i ett skåp eller en spik om det behövs en skruv.
Vissa elever förstår på egen hand vilka strategier som är bäst att använda, medan andra elever behöver få lärarens aktiva stöd för att förstå hur de ska göra för att förstå en text på djupet. Användning av olika strategier är inget mål i sig. Målet är att på djupet förstå vad man läser.
På, mellan och bortom raderna åk 1-3
För att eleverna ska kunna tolka de texter som de läser behöver bearbeta texten. Detta görs med fördel tillsammans! Med hjälp av uppgifterna i På, mellan och bortom raderna tränar eleverna på att förstå, reflektera över och samtala om skönlitterära böcker.
Läsloket åk 1–3
En serie arbetsböcker för elever i årskurs 1-3 som undervisas i svenska som andraspråk. Böckerna är anpassade till Skolverkets bedömningsstsöd Bygga svenska.
Reading Power
Reading Power är Adrienne Gears framgångsrika tillvägagångssätt för att få eleverna att nå en djupare läsförståelse när de läser berättande texter.
På, mellan och bortom raderna åk 4-6
Flexibelt material för fördjupat arbete med läsförståelse som låter eleverna reflektera över och samtala om skönlitterära böcker.
Läsloket åk 4–6
Läsloket är en serie arbetsböcker i svenska som andraspråk för elever i åk 4–6.
Fördel Läs och förstå åk 4–6
Fördel Läs och förstå består av åtta specialskrivna berättande texter med tillhörande uppgifter. Texterna handlar om barn i mellanstadieåldern och tar upp teman som vänskap och mod. Passar elever som läser sva.
Öva & pröva åk 4-6
Öva & pröva består av tre övningsböcker som tränar elevernas läsförståelse. Använd Öva & pröva i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 4, 5 och 6.
Fler titlar för mellanstadiet
Öva & pröva
Öva & pröva är ett läromedel med tre övningsböcker som testar elevernas läsförståelse. Använd Öva & pröva i svenska och svenska som andraspråk i årskurs 7, 8 och 9.
Lär dig – Läs
Lär dig Läs är ett läsförståelsematerial för nyanlända elever. Texterna
i boken finns på tre olika språkliga nivåer, vilket gör materialet tacksamt att arbeta med i ett klassrum med stora språkliga nivåskillnader.
Fördel Läs åk 7–9
En bok med åtta specialskrivna skönlitterära texter för nyanlända ungdomar. Tar upp teman som kärlek, vänskap och mod.
Öva & Pröva
Öva & pröva är ett läromedel som testar och utvecklar elevernas läsförståelse. Använd Öva & pröva för grundläggande sva delkurs 2–4.
Läskompetens – lässtrategier för gymnasiets svenskkurser
Läskompetens fungerar som en praktisk språngbräda till det egna klassrummet för dig som vill arbeta utifrån den senaste forskningen om läsförståelse. Genom att knyta samman teori och praktik visar boken hur du kan arbeta med lässtrategier i svenskundervisningen.
Explicit ordundervisning
Ordförrådets storlek har ett starkt samband med läsförmåga och framgång i skolan. Ett systematiskt ordarbete är därför centralt i undervisningen av nyanlända elever. Boken ger exempel på planering och metoder för arbete att utveckla elevernas ordförråd relaterat till skolans alla ämnen.
Läspraktik
Läspraktik är en serie om tre noveller som alla utspelar sig på olika arbetsplatser. Här får läsaren bekanta sig med olika branscher och yrkestermer och samtidigt ta del av en skönlitterär text.
Livet är härligt!
Livet är härligt! är en lättläst roman om vänskap, kärlek, jobb och föräldraskap. Hur gör man när man ska börja dejta som vuxen? Hur sätter man gränser för sitt tonårsbarn? Det här är en bok om livet som man läser med ett leende på läpparna.
Mitt i livet
Mitt i livet är en lättläst roman om vänskap, kärlek, jobb och familj. Om vad som kan hända när olika människor möts. En bok som många kan känna igen sig i, och som man läser med ett leende på läpparna.