Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Fyra råd för ett bättre bemötande av personer med autism och adhd

Liria Ortiz. Foto: Model House
Anna Sjölund. Foto: Carola Björk

Använd aktivt lyssnande och låt personen tala klart innan du själv pratar.
Genom att lyssna aktivt och inte avbryta skapar du en trygg miljö. Detta hjälper personen att känna sig hörd och kan minska stress och frustration.
Exempel 1: “Jag hör att du tycker det är svårt att koncentrera dig i skolan. Berätta mer om hur det känns.”
Exempel 2: “Du säger att du vill göra saker på ett annat sätt. Vad menar du med det?”

Fokusera på styrkor för att skapa empowerment.
Att lyfta fram styrkor hjälper personen att känna sig kapabel och motiverad. Det stärker självbestämmandet och visar att de redan har resurser att hantera utmaningar.
Exempel 1: “Du är riktigt bra på att lösa problem. Hur kan vi använda det för att hantera den här situationen?”
Exempel 2: “Du hittade ett sätt att klara det där. Vad tror du hjälpte dig mest?”

Ha alltid papper och penna till hands för att vid behov kunna rita och förklara medan du pratar.
Det behövs också när personen har svårt att sortera sina tankar och komma ihåg tankar som dyker upp. Det skapar ett minnesstöd för tankar och idéer som hör hemma längre fram på samtalsagendan. En stege eller trappa kan visualisera vilka steg man behöver ta för att förändra något, det kan också användas för att visa var man befinner sig i sin motivation, och för att ställa frågor om vad personen behöver för att nå det yttersta steget i sin motivation/planering.

Fråga inte om personen har förstått, utan fråga om du har varit tydlig.
Perspektivändringen kan hjälpa personen att våga säga att något fortfarande är oklart.

Intervjun genomfördes i februari 2025.

Använd aktivt lyssnande och låt personen tala klart innan du själv pratar.
Genom att lyssna aktivt och inte avbryta skapar du en trygg miljö. Detta hjälper personen att känna sig hörd och kan minska stress och frustration.
Exempel 1: “Jag hör att du tycker det är svårt att koncentrera dig i skolan. Berätta mer om hur det känns.”
Exempel 2: “Du säger att du vill göra saker på ett annat sätt. Vad menar du med det?”

Fokusera på styrkor för att skapa empowerment.
Att lyfta fram styrkor hjälper personen att känna sig kapabel och motiverad. Det stärker självbestämmandet och visar att de redan har resurser att hantera utmaningar.
Exempel 1: “Du är riktigt bra på att lösa problem. Hur kan vi använda det för att hantera den här situationen?”
Exempel 2: “Du hittade ett sätt att klara det där. Vad tror du hjälpte dig mest?”

Ha alltid papper och penna till hands för att vid behov kunna rita och förklara medan du pratar.
Det behövs också när personen har svårt att sortera sina tankar och komma ihåg tankar som dyker upp. Det skapar ett minnesstöd för tankar och idéer som hör hemma längre fram på samtalsagendan. En stege eller trappa kan visualisera vilka steg man behöver ta för att förändra något, det kan också användas för att visa var man befinner sig i sin motivation, och för att ställa frågor om vad personen behöver för att nå det yttersta steget i sin motivation/planering.

Fråga inte om personen har förstått, utan fråga om du har varit tydlig.
Perspektivändringen kan hjälpa personen att våga säga att något fortfarande är oklart.

Intervjun genomfördes i februari 2025.

Motiverande samtal vid autism och adhd

Motiverande samtal vid autism och adhd är en oumbärlig guide för dig som i ditt arbete träffar personer med autism och adhd. Genom att kombinera motiverande samtal, MI, med visuellt stöd visar den hur du kan stärka personens egen röst och motivation.

Läs mer