En onlinekurs av Emma Arneback & Jan Jämte
Kursen är skapad tillsammans med två av Sveriges främsta forskare på området; Emma Arneback och Jan Jämte.
Kursen har uppdateras med nya praktiska exempel från verksamheter, där yrkesverksamma pedagoger ger exempel på hur de jobbar med arbetssätt som tas upp i kursen.
Förskolan och skolan har ett tydligt demokratiskt uppdrag, vilket framgår av såväl allmän lagstiftning som styrdokument. Inga barn och ungdomar ska utsättas för rasistiska föreställningar, handlingar och strukturer. Därför är det viktigt att förskolor och skolor får stöd och kunskaper om hur de på ett systematiskt och konkret sätt kan tänka och arbeta om och när det sker.
Onlinekursen Att motverka rasism i förskolan och skolan ger kunskaper, kartläggningsverktyg och metoder att använda i det dagliga arbetet för en likvärdig pedagogisk verksamhet. Utöver en teoretisk inramning innehåller kursen filmade föreläsningar, fallstudier och diskussionsuppgifter, övningar och didaktiska förslag att använda individuellt eller kollegialt.
Onlinekursen vänder sig till blivande och verksamma lärare, förskollärare och rektorer i förskola, grundskola, gymnasieskola och vuxenutbildning, men är också relevant för huvudmän.
Här nedan kan du se filmen från första modulen i kursen där Emma och Jan berättar mer om kursens innehåll och upplägg.
Kursen är fördelad på 6 moduler. Läs mer under respektive modul.
Välkommen
Presentation av kursledarna
Kursens innehåll och upplägg
Ord och begrepp
Lagar och styrdokument
Uppdraget: Analys och slutsatser
Övningar, diskussionsfrågor
Fördjupning
Former av rasism
Rasism på olika nivåer
Övningar, diskussionsfrågor
Fördjupning
Likabehandlingsarbete – möjligheter och utmaningar
Att kartlägga risker och förekomster
Övningar, diskussionsfrågor
Överblick, sex arbetssätt
Normkritiskt arbetssätt
Frigörande arbetssätt
Interkulturellt arbetssätt
Kunskapsutvecklande arbetssätt
Relationellt arbetssätt
Demokratiskt arbetssätt
Övningar, diskussionsfrågor
Fördjupning
Slutord och summering
Författarnas lästips
Referenser
Förteckning över konventioner, lagar och styrdokument
Tidsåtgång:
Kursen är fördelad på sex moduler där varje modul har ett antal undersidor med filmade föreläsningar, övningar och diskussionsuppgifter. Total filmtid är cirka 4 timmar fördelat på 21 filmer. Modul 5 har flest filmer (ca 45 min totalt). Utöver filmtid tillkommer tid för övningar, diskussionsuppgifter och fördjupningsmaterial.
Kursen innehåller länkar till klassrumsmaterial och annat stödmaterial från Forum för levande historia.
År 2025 kommer kursen att finnas hos Forum för levande historia. Vi återkommer med mer information inom kort.
Kontakta gärna oss.
Prenumerera på våra nyhetsbrev inom pedagogik för högskola och universitet.
Anmäl dig här