Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Aktiv läskraft Fk–åk 3

En onlinekurs av Barbro Westlund

Att undervisa i strategier för läsförståelse

  • Nyckelkompetenser för ett livslångt lärande
  • Språkutvecklande arbetssätt och läsinlärningsmetoder
  • Från undervisning i läsförståelse till bedömning
Köp onlinekursen - 699 kr ex moms

Aktiv läskraft innebär att elever är medvetna om och tar tillvara på kraften i sitt eget tänkande när de läser. En förutsättning för att detta ska ske är att läraren är medveten om hur en god språk- läs- och skrivundervisning kan organiseras så att alla elever, oavsett bakgrund och förutsättningar att lära, kan utvecklas.

Onlinekursen kan med fördel användas för kollegialt arbete, där deltagarna kan testa övningar tillsammans med elever och sedan utvärdera aktiviteterna i samarbete med kollegor. 

Innehåll

Kursen består av tre delar och innehåller filmade seminarier, arbetsmaterial, prova på-modeller och läsanvisningar. Deltagarna förväntas läsa kapitel ur boken Aktiv läskraft Fk–åk 3 under kursens gång. 

Tidsåtgång:  6 seminarier à 1,5 timmar. Förutom seminarietiden tillkommer ungefär 3–6 timmar för egen läsning. Viss tid för genomförande av prova på-modeller i klassrummet tillkommer också.

Introduktion
Fortbildning 1: Nyckelkompetenser för livslångt lärande
Seminarium 1: Skolans ansvar för att alla elever ska utvecklas
Seminarium 2: Aktiv läskraft – vad är det? 

Fortbildning 2: Språkutvecklande arbetssätt, läsinlärningsmetoder och resurser för lärande.
Seminarium 3: Läs- och skrivundervisning under de första skolåren
Seminarium 4: Digitala resurser i klassrummet

Fortbildning 3: Framgångsrik läsförståelseundervisning
Seminarium 5: Läsförståelsen är inte linjär
Seminarium 6: ALK från teori till praktiska övningar

Extramaterial

Avslut

Aktiv läskraft innebär att elever är medvetna om och tar tillvara på kraften i sitt eget tänkande när de läser. En förutsättning för att detta ska ske är att läraren är medveten om hur en god språk- läs- och skrivundervisning kan organiseras så att alla elever, oavsett bakgrund och förutsättningar att lära, kan utvecklas.

Onlinekursen kan med fördel användas för kollegialt arbete, där deltagarna kan testa övningar tillsammans med elever och sedan utvärdera aktiviteterna i samarbete med kollegor. 

Innehåll

Kursen består av tre delar och innehåller filmade seminarier, arbetsmaterial, prova på-modeller och läsanvisningar. Deltagarna förväntas läsa kapitel ur boken Aktiv läskraft Fk–åk 3 under kursens gång. 

Tidsåtgång:  6 seminarier à 1,5 timmar. Förutom seminarietiden tillkommer ungefär 3–6 timmar för egen läsning. Viss tid för genomförande av prova på-modeller i klassrummet tillkommer också.

Introduktion
Fortbildning 1: Nyckelkompetenser för livslångt lärande
Seminarium 1: Skolans ansvar för att alla elever ska utvecklas
Seminarium 2: Aktiv läskraft – vad är det? 

Fortbildning 2: Språkutvecklande arbetssätt, läsinlärningsmetoder och resurser för lärande.
Seminarium 3: Läs- och skrivundervisning under de första skolåren
Seminarium 4: Digitala resurser i klassrummet

Fortbildning 3: Framgångsrik läsförståelseundervisning
Seminarium 5: Läsförståelsen är inte linjär
Seminarium 6: ALK från teori till praktiska övningar

Extramaterial

Avslut

Vill du veta mer om innehållet eller har frågor?

Kontakta gärna någon av våra kundansvariga

Kontakta gärna någon av våra kundansvariga