Med vardagliga undervisningsutmaningar som grund för det kollegiala utvecklingsarbetet finns stor potential att stärka den gemensamma kunskapsbasen i ett meningsfullt systematiskt kvalitetsarbete.
I serien Undervisningsutmaningar som är under arbete finns nu den första boken tillgänglig: Undervisningsutmaningar F–6. Kommande bok vänder sig till högstadiet och därefter kommer boken för gymnasiet.
Klicka här för åtkomst till SKU-redskapets matriser för olika ämnen. Härifrån kan de kopieras, laddas ner eller skrivas ut.
”En fenomenal bok som tar kvalitetsarbete till en helt ny nivå. Här blir systematik både spännande och inspirerande, konkret och gripbar. På ett tillgängligt och tydligt sätt beskriver författarna hur systematisk kartläggning av undervisningsutmaningar, SKU, hänger ihop med skolans lokala undervisningsutmaningar. SKU handlar om att kollegialt identifiera undervisningsutmaningar, att stanna upp i den undervisning som "skaver", att systematiskt förbättra undervisningen och skapa allt bättre förutsättningar för god kunskapsutveckling.”
Anna Wallin, Lektor, Forskning och utveckling
”Äntligen finns ett beforskat och väl utprövat redskap för att utveckla undervisningen! Att systematiskt identifiera utmaningar ökar möjligheterna att finna lösningar och kommunicera resultat. Sådan lärardriven didaktisk utveckling ger upphov till ny forskning och bidrar till att stärka lärarprofessionens kunskapsbas!”
Elisabet Nihlfors, professor em. Delansvarig för utvecklingen av ULF (www.ulfavtal.se)
”Den här boken ger fantastiska möjligheter för lärare att kollektivt ta sig an de egna och gemensamma undervisningsutmaningarna. Den utgör ett professionsstärkande verktyg att använda för en utveckling utan universallösningar – ett redskap för lärare att gemensamt analysera och skräddarsy sin undervisning. Välbehövd och inspirerande!”
Petter Enlund, leg. lärare åk 4–9
”Upptäck kraften i att omvandla undervisningsutmaningar till en guldgruva för utveckling! I den här boken får vi både praktisk vägledning i att identifiera utmaningar som kan leda till utveckling, och en tydlig arbetsgång för att ta oss an dem. Genom att dela kunskap och arbeta tillsammans med våra utmaningar växer vi, och den här boken ger ett utmärkt stöd i det arbetet.”
Per Kornhall, författare och lärare
”Boken bygger på en lika enkel som genial idé: att identifiera undervisningsutmaningar som nycklar till skolutveckling. Genom att kartlägga undervisningen, ge verktyg för gemensam analys och utveckling kan undervisningen förbättras. Kort och gott blir boken till en verklig resurs för skolledare och lärare som vill stärka sitt kollegiala utvecklingsarbete och därmed fördjupa kvalitetsarbetet.”
Maria Andrée, professor i didaktik med inriktning mot naturvetenskapliga ämnen och vetenskaplig ledare för Stockholm Teaching & Learning Studies
”Äntligen finns ett beforskat och väl utprövat redskap för att utveckla undervisningen! Att systematiskt identifiera utmaningar ökar möjligheterna att finna lösningar och kommunicera resultat. Sådan lärardriven didaktisk utveckling ger upphov till ny forskning och bidrar till att stärka lärarprofessionens kunskapsbas!”
Elisabet Nihlfors, professor em. Delansvarig för utvecklingen av ULF (www.ulfavtal.se)