Din webbläsare (Internet Explorer) är föråldrad. Uppdatera webbläsaren för en bättre och säkrare upplevelse.

Jörgen Mattlar

Jörgen Mattlar är fil.dr i didaktik och har disputerat på en avhandling om ideologiproduktionen i läroböcker för svenska som andraspråk (2008). Han är verksam som lektor vid Uppsala universitet och undervisar inom lärarprogrammen och rektorsutbildningen. Hans forskningsintressen rör främst läromedel men även lyrikdidaktiska frågor. Jörgen Mattlar har en bakgrund som gymnasielärare med svenska och svenska som andraspråk.

Läromedel som didaktisk resurs

En lärobok gynnar alla – den tydliggör undervisningsinnehåll och underlättar kunskapsutvärdering samt lärares och elevers arbete. Jämte skönlitteratur som språkförebild är lärobokens sakprosa minst lika viktig för ökad läsfärdighet och som exempel för eget skrivande i en tid där läsvanorna har förändrats och försämrats.

Läs mer