Stäng

Glömt lösenord?

Skicka

Lärarlitteratur om programmering

Vår lärarlitteratur om programmering och digital kompetens:

     

Koden till digital kompetens

Koden till digital kompetens är en grundbok för digital kompetenshöjning som riktar sig till dig som är lärare eller skolledare i grundskolan. Boken spänner över många brännheta områden som digital kompetens, makerrörelsen och programmering.

Boken består av två delar. Den första handlar om vad digital kompetens är och sätter in kod och programmering i ett sammanhang. Den andra delen går igenom viktiga begrepp och reder ut olika synsätt kring vad programmering i skolan är och hjälper dig att komma igång med programmering tillsammans med dina elever. 

På ett lättsamt och personligt sätt berättar Karin Nygårds om sin egen resa in i den digitala världen och ger dig också en grundkurs i programmering.

Läs mer om Koden till digital kompetens här!

  Koden till digital kompetens

Robot City

Via en ramberättelse, som utspelar sig i Robot City, närmar sig eleverna programmeringen på ett lekfullt och spännande sätt. Eleverna ska befria ett antal tillfångatagna robotar som sitter inlåsta i programmeringsgrottan. För att lyckas med detta ska eleverna lösa ett antal uppdrag. Under uppdragens gång får eleverna lära sig begrepp och metoder för att skapa enkla koder och genom samtal och lösningsförsök utvecklas elevernas kunskaper i problemlösning, planering och matetmatiskt tänkande.

För varje uppdrag finns det ett tydligt lektionsupplägg med syfte, material, förberedelser, genomång, praktiska övningar och slutreflektion.

Läs mer om Robot City här!

  Robot City

Programmera i teknik

Programmera i teknik riktar sig till dig som är lärare i teknik på högstadiet och innehåller bland annat programmeringsprojekt att utföra i klassrummet. Författarna är själva lärare som har lång erfarenhet av programmering i sin egen teknikundervisning. 

  • Konkreta och praktiska tips från två erfarna lärare
  • Introduktion till elektronik och programmering
  • Tydliga programmeringsprojekt att utföra i klassrummet
  • Innehållet är kopplat till kursplanen i teknik


Läs mer om Programmera i teknik här!

  Programmera i teknik

Digital kompetens – i skolan och i klassrummet

Hur kan vi få digital kompetens att bli en naturlig del i undervisningen? Utifrån de fyra hörnstenarna hantera, skapa, dela och förstå går författaren igenom hur arbetet med att utveckla elevernas digitala kompetens kan integreras i alla ämnen. Källkritik, digital läsning, digitala verktyg, delning samt kod och programmering är några av de moment som behandlas i boken, tillsammans med förslag på olika aktiviteter och diskussionsfrågor.

Boken tar även upp juridisk information och etiska diskussioner kring vad det innebär att vara en ansvarsfull och digitalt medveten medborgare. I bokens sista del ges förslag på ett större ämnesövergripande projekt för digital kompetens.

Läs mer om Digital kompetens – i skolan och i klassrummet här!

  Digital kompetens – i skolan och i klassrummet

Alternativa lärverktyg

Hur kan vi få digital kompetens att bli en naturlig del i undervisningen? Utifrån de fyra hörnstenarna hantera, skapa, dela och förstå går författaren igenom hur arbetet med att utveckla elevernas digitala kompetens kan integreras i alla ämnen. Källkritik, digital läsning, digitala verktyg, delning samt kod och programmering är några av de moment som behandlas i boken, tillsammans med förslag på olika aktiviteter och diskussionsfrågor.

Boken tar även upp juridisk information och etiska diskussioner kring vad det innebär att vara en ansvarsfull och digitalt medveten medborgare. I bokens sista del ges förslag på ett större ämnesövergripande projekt för digital kompetens.

Läs mer om Alternativa lärverktyg här!

  Alternativa lärverktyg

 


 

Tillbaka till Programmering 2018

Tipsa/dela: