Stäng

Glömt lösenord?

Skicka

Författarna till Robot City om sin syn på programmeringens roll i undervisningen

Monika Helgesson och Ingela Sandberg

Ingela Sandberg och Monika Helgesson, författare till Robot City för åk 1–3:

Vilken erfarenhet av programmering har ni?

Vi har programmerat Blue-bots tillsammans med våra yngre elever. En Blue-Bot är en golvrobot med bluetooth, som kan programmeras och styras från en surfplatta eller dator, eller med enkla knapptryckningar på ryggen. Eleverna har fått programmera robotarna ifrån banor som de själva byggt av t.ex. kaplastavar, men också i olika rutsystem. De har följt och konstruerat egna koder till robotarna och själva fått agera programmerare och robot, bland annat genom att göra lätta tryckningar på exempelvis axlarna för att markera hur roboten ska gå.

Vilket är ert bästa råd till en lärare som känner sig stressad inför programmeringshösten?

Vi ser inte programmering som någon helt ny del. Datalogiskt tänkande är något som eleverna redan arbetar med då de bryter ner ett problem i mindre delar, tänker logiskt, letar mönster, skapar abstraktioner och hittar de mest effektiva lösningarna med hjälp av programmering. Att undervisa i datalogiskt tänkande/öka elevernas förståelse för hur den digitala tekniken i samhället fungerar och hur programmering går till ur ett logiskt och strukturerat perspektiv.

Kan ni ge ett konkret tips på något läraren kan testa i sitt klassrum redan imorgon?

Eleverna kan programmera varandra utifrån en kodnyckel där lätta handtryck på kroppen talar om hur roboten ska gå. T.ex. lätt handtryck på huvudet = gå ett steg framåt.

Några tips för mer inspiration?

En sajt som vi använt oss mycket av är kodboken.se, en gratistjänst om hur man lätt kommer igång med programmering och digitalt skapande.

 

Om författarna

Monika Helgesson arbetar som förstelärare på Åledsskolan och Ingela Sandberg arbetar som förstelärare och specialpedagog på Åledsskolan samt som matematikutvecklare i Halmstad kommun.

 

Om Robot City

Introducera programmering i matematikundervisningen i åk 1–3.

* Varje lektion har ett tydligt upplägg med koppling till Lgr 11
* Lektionerna utgår från en spännande ramberättelse där eleverna får lösa olika typer av uppdrag för att befria tillfångatagna robotar
* Ett stort antal kopieringsunderlag för genomgångar och elevövningar

Läs mer om Robot City

Robot City

   
Tipsa/dela: