Stäng

Glömt lösenord?

Skicka

Författarna till Programmera i teknik om sin syn på programmeringens roll i undervisningen

Martin Blom Skavnes och Staffan Melin
 

Martin Blom Skavnes och Staffan Melin, författare till Programmera i teknik för åk 7–9:

Vilken erfarenhet av programmering har du?

S: Jag är civilingenjör i grunden, och arbetade i över tio år som programmerare. När jag blev lärare så föll det sig naturligt att arbeta med programmering, först i teknik men nu även i matematik.

M: Jag har arbetat med Arduino-programmering i min undervisning i fyra år. Innan det gjorde jag många projekt med elektronik.

Hur ser du på programmeringensnya roll i undervisningen?

S: Jag tycker det är ett spännande och intressant sätt att göra undervisningen mer relevant. Det finns många problemställningar och utmaningar för eleverna som de annars inte skulle kunna undersöka.

M: Idag behöver vi en förståelse för hur programmering fungerar och vad den kan användas till. Dels för att många av våra elever kommer att arbeta med det direkt eller indirekt, men också som en demokratifråga då allas våra liv påverkas av algoritmer i sökmotorer och sociala medier, självkörande fordon och artificiell intelligens.

Om man känner sig stressad inför programmeringshösten, vad kan man göra då?

S: Gå med i någon facebook-grupp eller annat socialt nätverk för lärare i dina ämnen och ställ frågor och delta i diskussionerna! Sätt igång ett utvecklingsprojekt på skolan tillsammans med dina kollegor och se det inte som ett problem, utan ett givande sätt att utveckla dig själv och din undervisning!

M: Lägg inte ribban så högt nu i starten om du känner dig osäker. Börja med grunderna och utgå från vilka delar du själv tycker är svåra att förstå. Troligen behöver även eleverna få detta förklarat ordentligt och det är det som är styrkan i din profession, att kunna möta elever i deras förförståelse. Det går att göra mycket och roliga grejer med enkel programmering.

Kan du ge ett konkret tips på något läraren kan testa i sitt klassrum redan imorgon?

S: Besök sidan code.org och dess Hour of Code-lektioner! Självkörande lektioner som fungerar på alla typer av datorer och surfplattor.

M: Prata om de olika funktionerna så att eleverna använder sitt språk när de övar och beskriver programmeringens olika delar. Det går att applicera programmering på väldigt många vardagshändelser. T.ex. villkor: om du gjort dina läxor då får du spela på datorn, annars sätt dig och gör läxorna.

Några tips för mer inspiration?

S: Läs min och Martins bok om du är tekniklärare och vill komma igång med programmering! Ladda ner min kostnadsfria bok om programmering i matematik på oscillator.se/skola#pim

M: UR Skola: Programmera mera

 

Om författarna

Staffan Melin och Martin Blom Skavnes är lärare med lång erfarenhet av programmering i sin egen teknikundervisning.

Om Programmera i teknik– kreativa projekt med Arduino för åk 7–9

Hjälper dig som är tekniklärare att komma igång med att programmera elektronik tillsammans med dina elever.

* Konkreta och praktiska tips från två erfarna lärare
* Introduktion till elektronik och programmering
* Tydliga programmeringsprojekt att utföra i klassrummet
* Innehållet är kopplat till kursplanen i teknik

Läs mer om Programmera i teknik

Programmera i teknik

   
Tipsa/dela: